Bulgasal: Nesmrtelní

„Všechny netvory jsem zabil a zbyl jen jeden – já.“
Nesmrtelný muž prokletý už od narození touží po pomstě. Vydá se proto získat svoji duši zpátky a ukončit krevní mstu, která trvá dlouhých šest set let.

Příběh začíná daleko v minulosti. Hwal se už narodil s prokletím a jeho dětství provázely ústrky, ponižování a boj o život – všichni víme, jak chudí pověrčiví vesničané zacházejí s někým, kdo je jiný a jehož se bojí. Později se na chlapce přece jen usmálo štěstí. Ujal se ho voják a vychoval ho jako syna. Dokonce mu dal vlastní dceru za manželku, takže má hrdina rodinu, ženu a malého syna. Společně s milovaným náhradním otcem zabíjí příšery a je v tom sakra dobrý. Ovšem jedna z nestvůr mu přinese zkázu a osud se naplňuje. Po šesti stech letech, v současnosti, upír Hwal stále hledá toho, kdo všechno způsobil, zabil mu rodinu a jeho změnil v monstrum. V druhé dějové linii sledujeme dívku, která naopak před netvorem prchá a od dětství se spolu se sestrou skrývá.

Osud, který je jednou daný a vždy se naplní. Kletba, kterou ani stovky let neoslabí. Reinkarnace. Vina a odpovědnost, která smrtí nekončí. Netvoři, ať již smrtelní, nebo nesmrtelní. Rodina, biologická i náhradní. Láska, vzniklá z nenávisti i nenávist vzniklá z lásky, partnerská i rodičovská. Vztahy, pečlivě a dlouho budované (V tom má seriál se 16 díly po více než hodině výhodu, film by totiž neměl šanci vzhledem k omezené délce toto nabídnout.), postavy s neuvěřitelným vývojem, z nepřítele se stává přítel a naopak. Nosných témat je tady nezvykle mnoho, ale každý z motivů je použit logicky a hlavně funkčně, a proto nevzbuzuje pocit, že je využit jen k tomu, aby seriál činil atraktivnějším.

Také čas zde hraje nezanedbatelnou roli, ne-li jednu z hlavních – sledujeme flashbacky do dávné minulosti, která je klíčem ke všemu. Nikdy jsem neviděla příběh, ve kterém by minulost byla tak svázaná se současností a tak ji ovlivňovala.

V Bulgasalovi (výraz pro upíra) je použita i spousta mytologie, která se jeví místy až bizarně. Nicméně pro nás Evropany nabízí seriál exotické prostředí a zajímavý vhled do odlišné mentality; například emočně přehnané a přehrávané herecké výkony některých představitelů vedlejších rolí, jako na tradičním divadle. O hlasových projevech, hlavně žen, ani nemluvě. I konfrontace jsou na naše poměry přehnané, někdy je to typická asijská tragédie ad absurdum. Hodně brutální jsou i akční scény s potoky krve. Inu, jiný kraj, jiný mrav.

V záplavě ostatních jihokorejských děl je tento seriál milé a nečekané překvapení. Vždyť je na co se dívat – práce s kamerou je prvotřídní, takže nabízí vizuální orgie. Asiaté si více než my zakládají na fyzické kráse (například v jihokorejském sci-fi seriálu Hlubina je to hlavní téma) a představitelé hlavních rolí jsou nejen pohlední, ale i lidsky sympatičtí – ať již charismatický upír Hwal (Jin Wook Lee), který děj neskutečně táhne, nebo jeho dvě krásné osudové ženy (Nara Kwon a Seung-Yeon Gong). Soundtrack se také povedl, takže nejen oči, ale i uši si přijdou na své.

Kdyby byla kratší stopáž jednotlivých dílů – informace, které by stačilo sdělit jedním záběrem, tu zaberou celé scény –, byl by to jednoznačně nadprůměrný fantasy seriál a neměla bych Bulgasalovi co vytknout.

Domovská stanice: Netflix
Země původu: Jižní Korea
Premiéra: 18. 12. 2021