Laura Ruby: Mechanický duch (YORK 2)

Už více než sto let se obyvatelé New Yorku a různí dobrodruzi pokoušejí o vyluštění tajemné šifry, kterou vymyslela záhadná a geniální dvojice sourozenců Morningstarrových. Odhalit se podařilo jednotlivé nápovědy, ale vynaložené úsilí nevedlo k cíli. Hnána neúprosným časovým limitem se do luštění pouští trojice mladých nadšenců.

Třináctiletý Jamie Cruz a jeho nejlepší kamarádi dvojčata Theo a Tess Biedermannovi pokročili překvapivě daleko při luštění Staré yorkské šifry, přesto nedokázali zabránit zkáze svého milovaného bytového domu. Už nejsou sousedy, ale bydlí v různých částech New Yorku. Dál se snaží šifru vyluštit, protože arogantní zbohatlík a developer Darnell Slant hodlá předělat město ke svému obrazu a nebojí se u toho přestupovat zákon, uplácet a možná i horší věci.

Děj románu Mechanický duch se odehrává krátce po událostech ze Stínové šifry. Trojice mladých luštitelů přežila několik těžkých situací, podařilo se jim vypořádat se s nečekanou zradou, ale zažili i nejedno zklamání. Přesto stále houževnatě pokračují v cestě za svým cílem. Vyprávění se střídavě odehrává z pohledu Thea, Tess a Jamieho. Každý z teenagerů si nese své břímě, zvláštnosti, ale i talent a nadání. Tentokrát proti nim nestojí Darnell Slant osobně, ale Duke Goodson, zprostředkovatel všech zprostředkovatelů, a jeho agentky – skupina téměř identických blondýnek v rudých šatech, která pro něho dělá špinavou práci. Eminentní zájem mají o Devítku, terapeutickou kočku patřící Tess, která ovšem není obyčejnou kočkou, ale hybridem. Uměle vytvořenou chimérou z více zvířecích druhů. Chov takového stvoření bez speciálního povolení je velmi nelegální.

Mechanický duch, druhý díl série York, opět potvrzuje, že série je zajímavou kombinací dobrodružství mladých hrdinů, steampunku a záhadného luštění skoro jako z detektivních románů. Alternativní New York, který geniálně zmodernizovala a architektonicky rozvinula Theresa a Theodore Morningstarrovi, nese nádech odvážných technických divů, které pracují vskutku záhadně. Skoro by se dalo říct magicky, ale odpověď na otázku, jestli je v sérii magie, zatím zůstává bez odpovědi.

Na rozdíl od prvního dílu, který se rozjížděl pomaleji, se tentokrát čtenáři ocitnou poměrně svižně uprostřed děje, ale vzhledem k tomu, že tato kniha celý příběh ještě neuzavírá, mnoho otázek zůstává nevyřešených, neuzavřených a objevuje se víc záhad a dalších otázek bez odpovědí.

Americká spisovatelka Laura Ruby se zatím v příběhu neztrácí, její hlavní hrdinové jsou uvěřitelní v neuvěřitelném světě a jí nezbývá nic jiného než sérii York dovést do zdárného konce.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vyhlídková