Maria V. Snyderová: Studie ohně

Boj proti silnému nepříteli se stal pro Jelenu denním chlebem, tentokrát však ve výhodě nebude ona. Třetí díl série od Marie V. Snyderové je tu!

Křovinář pořád uniká a plánuje načerpat síly zpět. Proti Jeleně se však chystá stanout další hráč, aby získal vytouženou moc. Davijská škodná není tak neorganizovaná a slabá, jak se původně zdálo. Navíc mají podporu záhadného ohnivého Drhače, který dokáže Jelenou pořádně otřást. Ta se musí vzchopit a zjistit, komu může a nemůže věřit. Na poražení hrozby celé Sitie a Ixie totiž sama stačit nebude.

Oproti předchozímu dílu Studie kouzel je u Jeleny vidět malé posunutí a střípky sebereflexe, i tak si však dělá, co se jí zamane. Problémy Sitie přebírá na sebe a cítí se zodpovědná za jejich vyřešení, většinou to dělá bez pomoci, neohroženě, lehce bezhlavě a s dávkou šílenosti. Přičítám to na vrub její minulosti a tomu, že je Hledačkou duší. Jisté postavy už tuto skutečnost přijaly a radši se k ní připojily. Celý vývoj sourozeneckého vztahu mezi Jelenou a Leifem hezky pokročil a působí přirozeně, na rozdíl od vztahu Jeleny a Valeka. Irys a ani další kouzelničtí mistři opět neměli šanci ukázat své schopnosti. Jen málo postav v knize opravdu vynikne, jelikož Jelena strhává většinu pozornosti na sebe. Kvůli tomu musím vyzdvihnout skvěle vymyšlené postavy Ariho, Janka, klisny Kiki a malého Fiska.

Tento YA fantasy román nabízí čtenáři velké množství zvratů a akce. Zápletka se zprvu zdá jednodušší, pouze navazující na Studii kouzel, ale postupně a také na konci příběhu čtenář zjistí, jak moc pěkně ji autorka spředla. Závěrečný souboj vyústil překvapivě dobře a logicky, navzdory chatrnému původnímu plánu. Velké odhalení vůdce Davijské škodné mělo svůj efekt a některé věci do sebe zapadly. Jelikož ale o něm autorka moc nenapsala, o nějakém větším posuzování geniální zlé mysli nemůže být řeč (co se týče třetího i druhého dílu). Konec v jistých částech působil ukvapeně a v jiných zas zdlouhavě. Vysvětlení velitelových dvou duší na konci tohoto dílu nesouhlasí se skutečnostmi z první knihy. Mnoha romantických scén se čtenář nedočká, zato násilných detailů se mu dostane dost.

Maria V. Snyderová napsala Studii ohně z pohledu Jeleny v první osobě. Atmosféra příběhu je vážná, místy až tíživá, naštěstí to autorka tu a tam zlehčila a rozveselila pomocí klisny Kiki a Ariho s Jankem. Tempo příběhu působí rychleji oproti předchozím dílům, neboť se toho děje hodně a situace navazují rychle na sebe. To může občas čtenáři přijít chaotické, jelikož musí držet krok se spoustou věcí a komplikovanost zápletky tomu nepřidává. Autorka však píše čtivě a na napětí a dramatičnu nešetří.

Nejlepším dílem trilogie je podle mě rozhodně Studie jedu, následuje Studie kouzel a pak Studie ohně. Osobně více preferuji sled příběhu a verzi Jeleny v prvním dílu. Druhý a třetí díl mají svou poutavost a kouzlo, ale nedokážu se zbavit svých očekávání, které bohužel nejsou uspokojeny.

Ačkoliv jsem si čtení Jeleniných nebezpečných dobrodružstvích užila, neodpustím si pár výtek. Nejzásadnějším zklamáním pro mě byla celá záležitost s Hledačkou duší. Jelenino uvědomění, co znamená být Hledačkou duší, fungování její magie, celý úděl a další věci s tím spojené mi přišly odbyté, čtenář si musel dost domýšlet, případně mu informaci autorka předložila jako fakt bez doprovodného vysvětlení či příběhu. Jako by pro samou zápletku zapomněla, že by měla rozvíjet a vysvětlovat i Jeleniny schopnosti. Pořádně ani neprobíhalo magické učení, poznávání Sitijské minulosti a jejích klanů, což určitě nechalo více čtenářů nespokojených. Kvůli tomu ani nelze moct posoudit některá Jelenina vyřčení ohledně magie na konci dílu.

Ve Studii jedu autorka položila slibný základ vztahu Jeleny a Valeka, a ačkoliv mi připadalo jejich vyznání lásky ukvapené, nechala jsem to být. Ve Studii kouzel a Studii ohně však dynamika a interakce dvojice nedostala tolik prostoru a sice se vyskytlo pár hezkých momentů, ale celkově je považuju za nedostatečné. Čtenář potřebuje trochu víc na to, abych jejich vztahu věřil.

Celkově se mi série líbila a doporučila bych ji čtenářům, kteří mají rádi svérázné hlavní hrdinky, netradiční magické prostředí, menší dávku násilí a spletité zápletky.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Magdaléna Stárková