Maria V. Snyderová: Studie kouzel

Studium je většinou náročné a nezáživné, to ale neplatí pro studium kouzel. Avšak ve srovnání s tím, co bude Jelena řešit v Sitii, se tohle studium zdá jako nedůležitá drobnost.

Po boji s nočními můrami a po odhalení svých kouzelných schopností veliteli Ambrosovi následuje Jelena kouzelnici Irys do Sitie, aby se zde setkala se ztracenou rodinou a nastoupila do kouzelnického učení. Jenže v Jelenině životě nejde nic hladce, a tak má rodinné setkání hořkosladkou chuť. Ani v Domově mágů nejde vše bez problémů a netrvá dlouho, než se Jelena k něčemu závažnému připlete. Nejen že se spolu s ostatními bude snažit odhalit a zastavit vraha, který využívá lidských obětí v prastarých kouzelnických rituálech, ale dozví se i o dosti zvláštním charakteru své kouzelné moci.

Z předchozího dílu Studie jedu zůstávají v popředí hlavně Jelena a Irys. Vzhledem k celkem rozhodující změně prostředí se zprvu nemusí jevit Jelena úplně stejně, ale autorce se podařilo zachovat její charakter (obzvláště v průběhu příběhu). Čtenáře zamrzí vyobrazení postavy Irys – takového nevyužitého potenciálu! Jako jedné ze čtyř kouzelnických mistrů Sitie (která navíc bude učit Jelenu kouzlit) jí mohla Maria V. Snyderová dát víc prostoru zazářit, ale kvůli Jelenině chování k tomu nedošlo. Jelenina nově nabytá nezávislost, zvyk vše řešit samostatně, jít do toho po hlavě a občas zbrkle, neschopnost cítit úctu a respekt k někomu v Sitii jí způsobily řadu problémů a narušily sociální vztahy.

V románu se objeví i Janko a Ari, Jelenini kamarádi z Ixie, a její přítel Valek. Oproti předchozímu dílu zde není Valek tolik dominantní, razantní postavou, je spíš k ruce Jeleně a jeho typické chování lze postřehnout jen v několika scénách. Naštěstí Ari s Jankem jako vždy vnesli do scén tu správnou hřejivou, usměvavou atmosféru. Jelenin bratr Leif připomíná velkou část příběhu jedno velké naštvané zamotané klubko, ale na konci autorka popsala moc hezké sourozenecké momenty, snad to v dalším díle více rozvine. Několik postav se s postupem příběhu mění v jednoznačně záporné. Líbila se mi rozdílnost mezi kouzelníky a doufám, že se v dalším díle s jejich schopnostmi čtenář blíže seznámí.

Studie kouzel pro mě byla i nebyla zklamáním. Maria V. Snyderová umí velmi čtivě napsat příběh a vymyslet si pro postavy různá dobrodružství, každopádně to, co jsem dostala, nebylo to, co jsem očekávala. Název, obálka i anotace čtenáře lákají na „studium kouzel“, toho ale bylo v románu velmi málo a v nedostatečné hloubce. I přesto mě čtení knihy bavilo. Zprvu jednodušší zápletka se rozvětvuje a proplétá a na konci nejsou všechny konce uzavřené a přesahují do budoucího dílu. Nadchlo mě rozdělení Sitie do kmenů a jejich specifika. Snad je čtenář s Jelenou trochu detailněji prozkoumají, spolu s fungováním Sitie jako země. Je zvláštní, jak se u YA fantasy autoři neupejpají ohledně násilí, ale jakmile dojde na romantické nebo sexuální scénky, jen mlží a naznačují, jako by se báli o tom více rozepsat.

Maria V. Snyderová příběh napsala z pohledu Jeleny v první osobě. Dialogy a popisy rozprostřela rovnoměrně a atmosféru odlehčila a rozveselila díky vedlejším postavám a mluvícím koňům. Tempo je nejdříve klidnější, ale postupně nabírá spád a na úplném konci se zase uklidní.

Pokud se vám líbil první díl Studie jedu, Studii kouzel si s velkou pravděpodobností užijete taky – jen kroťte svá očekávání ohledně samotného studia kouzel. A jestli vás baví příběhy se svéhlavými hrdinkami, myslím, že se vám Jelena bude líbit.

Vydalo: CooBoo, 2021
Překlad: Magdaléna Stárková
Počet stran: 472