DARK OZ: Retro Sci-Fi Speciál 1

Nakladatelství Zanir se specializuje na vydávání komiksové tvorby nezávislých autorů. A kdo může být nezávislejší než Darren Koziol, neboli DARK OZ? Tento nezávislý australský komiksový scenárista, redaktor a vydavatel publikuje nepřetržitě od roku 2010, kdy vyšel jeho první komiks DECAY #1.

DARK OZ produkoval a vydal čtyřiadvacet čísel DECAY a devět čísel Retro Sci-Fi Tales. Přispívá také do amerického časopisu Heavy Metal. Produkuje především velkoformátové antologie, spolupracuje s více než dvěma stovkami komiksových kreslířů a scenáristů z celé Austrálie. Takže ​​jím produkované komiksy jsou největší a nejlepší přehlídkou místních tvůrců. Darren Koziol byl také jediným australským vydavatelem na Comic Conu v San Diegu v roce 2016. Jako redaktor publikuje i příběhy mnoha dalších spisovatelů a jako umělecký ředitel spolupracoval s více než stovkou australských umělců a několika zahraničními výtvarníky. Prostě je duší a srdcem australské komiksové scény. DARK OZ vyznává myšlenku: „Komiksy jsou ZÁBAVA – cílem, dokonce i u hororových komiksů, je vždy se bavit – a pracovat s úžasnými umělci a tvůrci.“

O tom, nakolik je jeho práce zábavná a kvalitní, se můžou díky nakladatelství Zanir a překladatelkám Veronice Novákové a Radce Pavlíkové přesvědčit i čeští komiksoví fanoušci. V komiksu Retro Sci-Fi speciál 1 najdeme devět povídek, které se objevily v prvních osmi sešitech australské komiksové série Retro Sci-Fi tales. Pod scénáři šesti z nich je podepsán Darren Koziol, scénáře dvou povídek napsal Pat McNamara. A jednu povídku napsali oba pánové společně.

Retro Sci-fi speciál je australskou odpovědí na slavný britský komiksový magazín 2000 AD. Stejně jako v něm i zde najdeme příběhy plné futurologických zbraní, monster z vesmíru a cestování v čase. Hned několik z nich se odehrává za druhé světové války a najdeme tu i pár pěkných odkazů na Lovecrafta či Wellse.

První povídka se jmenuje Temná mračna. Kratičký příběh s noirově potemnělou kresbou se odehrává na luxusním výletním křižníku, na jehož palubu zavítalo monstrum z lovecraftovských nočních můr. Ještě že je mezi pasažéry věhlasný lovec nestvůr.

Povídka Mocnosti OSY nás zavede do roku 1942, kdy pod rouškou noci na přístav v Sydney zaútočily tři japonské miniponorky. Cílem útoku sebevražedných posádek byly lodě USS Chicago a HMS Kuttabul. Austrálie byla vtažena do války. Jedinou spásou je profesor Gimble a jeho ultimátní mazlík Verne.

Bomba Reality! je povídkou o tom, co by měl každý správný gentleman udělat ve chvíli, kdy se hroutí realita a starou dobrou Anglii a s ní celý širý svět zahltí jiné vesmíry a reality. Federico De Luca se tu jakožto ilustrátor náramně vyřádil, jeho obrazy průniku světů jsou prostě krásné. Právě tady a ještě v několika dalších povídkách se zúročil formát knihy 210 x 297 mm, díky němuž vyniknou nejen celostránkové obálky, ale také kresby takových nadaných kreslířů, jako je právě De Luca.

Na rozdíl od prvních tří povídek je Kouzlo Vánoc úsměvným příběhem z rodného Koziolova města Adelaide, kde v roce 1980 havaroval mimozemský létající talíř. Dětsky naivní kresba Bena Sullivana se nese v pastelových barvách a s tímhle rozmarným vyprávěním perfektně ladí.

Pomyslným vrcholem tohoto sborníku je třídílná povídka Penny Powersová a záhada Marťanů z hory Lofty. Příběh o souboji odvážné středoškolačky s Marťany jako by vypadl ze starých pulpových magazínů. Kresba nepostrádá feeling šedesátkových superhrdinských komiksů. Sympatická hrdinka v retro kostýmu připomínajícím zbroj kultovního filmového Rocketeera a spousta soubojů s Izáky, to je opravdová zábava.

Příměří ztracené v čase nás přenese do roku 1942 na palubu válečné lodi H.M.S. Lionheart. Kapitán Broad není nadšený, že se mu na palubu nastěhoval profesor Newbury se svým strojem vyzařujícím Q- vlny. Ale podle admirality je jeho použití jedinou možností, jak porazit nejsilnější německý křižník. Když se pak obě lodě nešťastnou náhodou přenesou v čase, budou muset obě posádky zakopat válečnou sekeru, aby našly cestu zpátky do své doby. Na scénáři k této povídce spolupracovali Koziol a McNamara společně.

Povídka Dutí lidé se odehrává po útocích na Hirošimu a Nagasaki a je sugestivní výpovědí o důsledcích téhle nešťastné události. Vesmírný výtah je naopak příjemnou a vtipnou hříčkou na téma konspiračních teorií a venkovských buranů. Poslední povídkou je skvělá noirová detektivka Velký spánek, která je milou poctou nejen Philu Marlowovi, ale také Rickovi Deckardovi.

Retro Sci-Fi speciál je pěknou vstupní branou do světa australského nezávislého komiksu. Zároveň potěší každého ctitele dobrodružných sci-fi příběhů. Škoda jen, že kniha neobsahuje medailonky scenáristů a výtvarníků. Naopak potěšily obálky jednotlivých sešitů a dvě varianty obálky knihy.

Vydal: Zanir, 2021
Scénář: Darren Koziol, Pat McNamara
Kresba: Federico De Luca, Ben Sullivan