Hřbitov trpaslíků – bizarní pohádka pro dospělé děti

Pokud by pohádkové bytosti sdílely spolu s lidmi tento svět, nebyly by přímo ovlivněny jeho psychopatologickými projevy vůči jinakosti a socializačními procesy, snažícími se stírat jakékoliv myslitelné rozdíly? To rozhodně ano!

To ovšem neznamená, že by si posluchači nebo čtenáři nemohli náležitě užít písemné či ústní záznamy příběhů z takto nastíněné podoby světa. Minimálně to platí pro novou knihu Petra Bočka. Jeho novela, vydaná u nakladatelství Golden Dog, s decentně vkusnou obálkou Michala Březiny a názvem Hřbitov trpaslíků je toho nejjasnějším důkazem.

Příběh se odehrává za sychravého podzimního počasí těsně před příchodem Dušiček. Městem obchází zabiják přezdívaný Vrah andílků a vybírá si za své oběti výhradně malé dívenky andělského vzhledu. Nevinné a bezbranné dívky tento deviant nejdříve zneužije a až poté zavraždí. Začínají se množit případy znesvěcených a vykradených hrobů, což je zejména v době, kdy Svátek zesnulých čeká za dveřmi, velmi nemilé. Oficiální prohlášení policie ovšem mluví o naprostém vyhubení ghúlů, které proběhlo již v minulosti, kdy podobné řádění měli na svědomí právě oni. Do toho se gnómovi Odonovi Kwarovi ztratí přítelkyně. Nejenže je o trpaslice absolutní nouze, jeho Helga je navíc v požehnaném stavu. A k jednoznačnému únosu došlo promyšleně přímo v Odonově bytečku. Což znamená, že na šeptandě o mytické postavě Lovce určitě něco bude.

„Jsme v prdeli,“ řekl.
„To jo, v čísle třicet pět,“ zasmál se Amos.

Petr Boček se ve svém novém literárním počinu nechal plně unést fantazií a vytvořil novodobou hororovou pohádku plnou bizarních situací a ještě bizarnějších postav, které se i přes poměrně nevelkou tloušťku knihy vzájemné kříží a mísí v čase melancholického podzimu. Ať již jde o dějovou linku bolestnou ztrátou zasaženého otce, který přišel o dceru, jejíž tělo se následně ztratilo z poklidného odpočinku v hrobě, anebo profesorského odborníka na hřbitovy či trafikanta a manžele Prchalovy. Stejně tak v příběhu gnóma Odona Kwaga, jemuž při hledání přítelkyně pomáhá i špetka té trpasličí magie. Spolu s jeho trpasličím přítelem Amosem jej přivádí na ta nejpodivnější místa a do styku s prapodivnými existencemi, ať už lidskými či jinými. Nejzajímavější je autorova myšlenka, že ne vše spolu musí nutně přímo souviset, i když viditelné indicie tvrdí opak.

Stejně se nakonec čtenář nechá chytit do moderní hororové pohádky Petra Bočka, která by se jistě dala označit nálepkou „bizarní“. Autorovy popisy postav a dějových výjevů jsou standardně na velmi dobré úrovni a celková čtivost textu přenese čtenáře od začátku na samotný konec příběhu dřív, než se naděje. Dialogy mají také svůj bočkovský říz a pro nekorektní, přesto inteligentně podaný humor nemusí čtenář chodit daleko. Kniha Hřbitov trpaslíků se navíc nádherně a nejpříhodněji hodí právě na období, v němž se odehrává. Na období sychravého podzimu, kdy se krátí dny a prodlužují noci. Kdy vlezlá vlhká zima zalézá pod oblečení, jen co člověk vystrčí nos na ulici.

Vydal: Golden Dog, 2021
Obálka: Michal Březina
200 stran / 229 Kč