Hladový lán – moderní gotický román ctící kořeny žánru

Co může být horšího než rodinná tragédie v podobě ztráty malého dítěte? Snad jen ztráta dítěte spojená se špatným místem, jež je poznamenané temnou minulostí, ovlivňující veškeré dění a všechny obyvatele malé anglické vísky. To místo se nazývá, nikoli náhodou, Hladový lán.

Své o tom až příliš bolestně vědí manželé Willoughbyovi, kteří se těžce vyrovnávají se ztrátou pětiletého syna Ewana. Každý po svém. Richard dostal na univerzitě pracovní prázdniny a hledá důkazy k potvrzení legendy o prastarém dubu, který měl růst na pozemku, jenž zdědil po rodičích. Juliette truchlí tiše, skoro všechen čas tráví v synově pokoji a jediným světýlkem naděje je pro ni návštěva okultního spolku Světlušky. Od místních starousedlíků mnoho pomoci ani soucitu truchlící manželé očekávat nemohou, neboť je nikdy mezi sebe skutečně nepřijali, stejně jako nepřijali ani Richardovy rodiče.

Andrew Michael Hurley v gotickém románu Hladový lán rozehrává velice napínavou souhru dvou dějových linií, o těch časových zatím ani nemluvě. Jednou z nich je ztráta dítěte, o níž se čtenář dozvídá hned na samém počátku vyprávění. Tou druhou je místo, na kterém k této tragédii došlo a které si rodina Willoughbyových vybrala jako vhodné k životu a výchově svého dítěte. O minulosti toho místa si však zdejší obyvatelé ve strachu šeptají legendy, které ještě navíc podtrhuje jméno Hladový lán. Nic tam totiž neroste, co jen paměť starousedlíků sahá. Místní komunita je až příliš uzavřená a ovlivněná temnou historií tohoto místa a není schopna přijmout nikoho nového.

Z těchto spojení autor dokonale těží a nadmíru promyšleně dávkuje informace. Střídá dějové pohledy, aby čtenáře udržel v neustálém napětí a nevědomí, v nutnosti kladení si otázek a vytváření domněnek. Ty následně nekompromisně boří další přesně nadávkovanou, odhalující kapkou.

Autor se v ději vrací do minulosti, než došlo k tragické ztrátě, a zároveň ukazuje současný vývoj situace obou truchlících rodičů. Richard symbolizuje materiální pohled na svět a Juliette hledá ve své ztrátě hlubší smysl a možnost, jak ji zvrátit. Do všeho zasahuje legenda o Stythwaitském dubu, jenž podle jedné z legend posloužil mimo jiné i jako šibenice a jehož pozůstatky v podobě kořenů se snaží v zemi Richard najít, aby pro univerzitu, na níž vyučuje historii, potvrdil tuto místní legendu.

Je poznat, že Andrew Michael Hurley přesně ví, co dělá, a čtenáře vede příběhem vystavěným na neochvějně pevných základech gotického hororového románu, kterému svým přičiněním dává i dobré vyhlídky do budoucnosti. A je to přesně ten mrazivý dotek starých sídel a tajemných míst, který na čtenáři ulpí i dlouho po dočtení poslední stránky Hladového lánu.

Vydalo: Argo, 2021
Původní název: Starve Acre
Překlad a doslov: Ladislav Nagy