Čchen Čchiou-fan: Silikonový ostrov

Kam s odpadem? To je otázka, která zaměstnává lidstvo už celá desetiletí, a je to stále ožehavější téma. I proto může být zasazení románu Silikonový ostrov tak uvěřitelné.

V románu Silikonový ostrov sleduje čtenář příběh několika postav: Scotta Brandlea, který zastupuje velkou korporaci, jež chce zmodernizovat skládku na ostrově. Čchena Kchaj-cunga, jenž žije v Americe a na ostrov se vydává hledat své kořeny. Děj ale nejvíce posouvá vpřed mladá šroťačka Mimi, jež – jak její profese napovídá – třídí elektronický odpad. Doufá, že časem našetří dost peněz, aby mohla z ostrova odjet.

Silikonovému ostrovu vládnou tři znesvářené klany, které už z tak hrozného místa dělají ještě větší peklo. Mimi jako nejzajímavější postava knihy se dostane do problémů, je napadena a vtažena do války gangů.

Silikonový ostrov je nesmírně zajímavě popsané místo, které osloví fanoušky kyberpunku kvůli využívání různých implantátů, ale i díky samotnému prostředí, které je oproti klasickým neony ozářeným světům mnohem špinavější. Současně však příběh působí dojmem, že se neodehrává v nijak vzdálené budoucnosti. Politika, krimi zápletka či prvky thrilleru pak z románu dělají napínavou četbu.

Děj není příliš rychlý a hodně času je věnováno poznávání toho, jak to na ostrově chodí, a budování oné bezútěšné atmosféry. Autor nepopisuje nic černobíle a trochu překvapivě je kritický jak k Číně, tak i k Americe. Jako by ukazoval, že když jde o peníze a moc, je úplně jedno, odkud jste. Gauneři jsou všude. A ani mezi hlavními postavami není mnohdy jasné, zda jsou to dobráci, či darebáci.

Konflikt velké korporace, místních klanů a obyčejných obyvatel ostrova neukazuje nic, co by člověk nečetl už jinde, ale autor to dělá dobře a uvěřitelně. Jazyk knihy je čtivý, i když někdy se zdá, že vyprávění místy lenošivě setrvává na místě a děj se posouvá možná pomaleji, než by bylo úplně žádané.

Čchen Čchiou-fan vystudoval Pekingskou univerzitu s titulem z literatury a výtvarného umění. Má titul z marketingu na Honkongské univerzitě a univerzitě Čching-chua. Doposud byl velice úspěšný s povídkami, za které získal spoustu cen. Nyní se k nám konečně dostal jeho románový debut Silikonový ostrov, který napsal již v roce 2013. K románu ho inspirovalo okolí, ve kterém vyrůstal. To bylo poblíž recyklačního centra Kuej-jű, které je dlouhodobě označováno OSN jako ekologická katastrofa.

Je nutné zmínit, že nakladatelství Planeta9 opět prokázalo čich na zajímavé a netypické sci-fi. Rovněž knihu ošatilo krásnou obálkou, která působí dojmem pozlacení. I vnitřek knihy je zajímavě graficky řešen.

Silikonový ostrov je dobře napsaný příběh, který má jedinou slabinu v někdy pomalejším tempu vyprávění. Někomu rovněž nemusí vyhovovat časté skákání mezi jednotlivými postavami. Největší silou je pak skvěle popsaný svět a hierarchie Silikonového ostrova, které fascinují a zároveň i trochu děsí. Tady byste prostě žít nechtěli. Román budí emoce a myšlenky. Rozhodně se nejedná o knihu, která by zapadla mezi běžné sci-fi.

Vydala: Planeta9, 2021
Překlad: Hana Do
346 stran / 449 Kč