Leigh Bardugo: Devátý spolek

Alex Sternová není zrovna typickou studentkou Yaleovy univerzity. Nemá ani maturitu, bydlela ve squatu, paktovala se s feťáky a dealery a našli ji předávkovanou na místě činu několikanásobné vraždy. Na prestižní univerzitu ji dostala její jedinečná schopnost – vidí totiž duchy. Alex se tak stává členkou Léthé, devátého spolku, který dohlíží na ostatní spolky na Yale zabývající se magií a okultismem.

Alex se ocitá v učení Daniela Arlingtona, zvaného Darlington, ze spolku Léthé, snaží se přijít na to, co vlastně takový spolek dělá, a přitom zvládat náročné studium, ani jedno se jí ale moc nedaří. Jenže pak za záhadných okolností Darlington zmizí a Alex, která jen matně tuší, co má dělat, zůstává na všechno sama. Následně je v kampusu zavražděná mladá žena a Alex má podezření, že je do vraždy zapletena magie, a tím pádem i některý ze spolků na Yaleu…

Devátý spolek patří do subžánru dark academia, který obecně zahrnuje lásku ke klasické literatuře, umění a psaní, prostředí prestižní univerzity a nového studenta, který sem nezapadá, ale zaplétá se s prohnilou elitou. Kromě toho v tomto subžánru nechybí okultismus, vraždy, temná atmosféra a hrdinové, které by nikdo nemohl dát nikomu za příklad.

Leigh Bardugo píše neuvěřitelně čtivě a chytlavě. V příběhu se prolíná několik dějových linek, ve kterých čtenář sleduje nejenom vyšetřování vraždy, ale také se víc dozvídá o Alexině temné minulosti i o životě jejího mentora Darlingtona. Daniel Arglinton totiž na první pohled vypadá jako intelektuální hezounek z bohaté rodiny, ale stejně jako Alex i on má zajímavou minulost a tajemství…

Devátý spolek funguje ve všech dějových liniích jako plnohodnotná detektivka, jen okořeněná pořádnou dávkou duchařiny, magie a okultních praktik, z nichž některé jsou vcelku drsné. Nechybí ani slušná porce překvapivých zvratů a šokujících odhalení. Čtenáře to spolehlivě udrží napjatého až do konce, který není předvídatelný. Pro některé čtenáře navíc bude plusem i absence romantiky.

Leigh Bardugo si pečlivě nastudovala reálie, takže člověku přímo před očima vyvstává prostor Yaleovy univerzity, a do toho hladce zakomponovala magii i duchy. Devátý spolek má temnou atmosféru, neděje se tu nic veselého ani optimistického a život na prestižní univerzitě ukazuje z odvrácené a nebezpečné stránky.

Děj ve vyvíjí pozvolna a na tempu nepřidává ani střídání časových rovin. Věřím, že pro spoustu čtenářů to nebude problém, protože i tak je Devátý spolek napínavý a extrémně čtivý, jiní by možná ocenili, kdyby měla kniha větší spád. V kontrastu s pozvolným plynutím děje totiž působí závěrečné rozuzlení poněkud překotně a uspěchaně.

Leigh Bardugo znovu dokázala, jak moc od trilogie Griša jako autorka dospěla a vypracovala se. Devátý spolek do její tvorby přináší zase něco nového a nečekaného. Nicméně je nutné zmínit, že tahle kniha určitě nesedne všem čtenářům. Za mě se ale rozhodně povedla, a to dokonce natolik, že bude patřit mezi nejlepší knihy, které jsem letos přečetla. Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří mají rádi detektivní vyšetřování, skvěle propracované postavy, pořádnou dávku překvapivých odhalení a temnější atmosféru a nevadí jim pomalé tempo vyprávění. Takže teď už zbývá jen nedočkavě čekat na druhý díl, protože ten konec byl skutečně zabijácký.

Vydal: Fragment; 2020
Překlad: Dana Chodilová
496 stran / 399 Kč