O dracích a lidech – svět už není, co býval

Nakladatelství Golden Dog patří k těm menším na našem trhu. Zároveň si už udělalo slušné jméno mezi příznivci hororu, protože to je jeden z jeho předních žánrů. Letos na podzim se však šéfredaktor – spisovatel Martin Štefko – rozhodl dát šanci i čistokrevné fantasy. K českým čtenářům se díky tomu dostal první román Terezy Kadečkové.

Argoně kdysi vládli draci. Jenže jejich vláda vzala za své, stejně jako vláda jejich nástupců. Když se moci chopil Řád – banda fanatiků vybavených do té doby nevídanými střelnými zbraněmi –, rozhodl se všechny měňavce pobít, nebo alespoň zotročit. Měňavci beroucí na sebe právě dračí podobu se stali obzvlášť nepohodlnými. Jenže jak už to tak bývá, vždycky někdo přežije. Ovšem ani Řád není čistý jako lilie, již má ve znaku. Obklopuje ho příliš mnoho tajemství. A jen jediný muž – Roderick – má odvahu pátrat po pravdě, po tom, odkud vlastně celá jejich víra pochází. Aby to zjistil, bude muset využít pomoc Jainy – dračice. Ani jeden z nich ze spolupráce není nadšený, ale nakonec by z toho mohli těžit oba. Bude však nutná kupa kompromisů a obětí.

Na knize je jasně znát, že autorka už má slušně vypsaný styl – jak by také ne. Tereza Kadečková je zkušenou účastnicí literárních soutěží a její práce jste si mohli přečíst například ve sbornících Sladké sny, Čas šelmy, Ve jménu Brožova! nebo Bazén a další povídky. Kromě toho je také dlouholetou redaktorkou Sardenu. Vysoká řemeslná úroveň jejího díla tedy není žádným překvapením.

Vyvážená kombinace popisů, akce, dialogů i vhledů do historie autorčina původního světa dělá v kombinaci se svižným a čtivým stylem z knihy dílo, jehož stránky budou čtenáři otáčet pořád dál a dál, ani nebudou vědět jak. Ačkoliv to může na první pohled znít jako protimluv, rychlé tempo vyprávění je sice velkou devizou románu O dracích a lidech, ale zároveň také jeho největší slabinou.

Neříkám to často, ale tenhle příběh bych si ráda přečetla znovu – ovšem jako pětisetstránkovou bichli většího formátu. Protože ten svět, jeho historie a obyvatelé mají neskutečný potenciál – a já chci vědět víc. Celé odhalování toho, kde leží pravda, kdo je v právu a co se odehrálo v dávné – i nedávné – minulosti, je promyšlené, všechno do sebe zapadá a je to silné. Bohužel to všechno vlivem nahuštěnosti informací na nějakých dvou set padesáti stranách působí velice zrychleným a místy až zjednodušeným dojmem. Což je škoda, protože je znát, že Tereza Kadečková má pozadí příběhu opravdu propracované.

Podobně působí i retrospektivy u hlavních postav – jsou silné, emocionálně vypjaté, ale vzhledem k tomu, jak rychle všechno probíhá, to autorce ani postavám nedalo prostor s informacemi hlouběji pracovat – využít lépe motivace nebo povahové rysy z toho vyplývající. Tím pádem ani čtenáři nedostali mnoho příležitostí sžít se víc s hlavními hrdiny. A přitom se Jaina i Roderick do jisté míry vyhýbají zajetým klišé – částečně i tím, že to nejsou žádní miláčci –, což byla příjemná změna.

O dracích a lidech je ve výsledku poněkud rozporuplná kniha. Je skvěle napsaná, čtivá, nepostrádá atmosféru, hýří skvělými nápady, a jak jsem již naznačila, autorka umí dobře pracovat s příběhovými stereotypy. Jenže než se čtenář stihne pořádně rozkoukat, je po všem. Člověk by chtěl pokračovat, ale jaksi došly stránky a v mysli akorát víří otázky: To přece nemůže být všechno? S tím, jak je pozadí příběhu propracované, s tím, co je naznačeno… Tohle přece nemůže být všechno! Nemám vadný výtisk, nechybí mi pár desítek stran…?

Román stojí samostatně, ale možná Tereza Kadečková zatím do čtenářů jen zkusmo zatnula drápky a třeba se do Argony ještě vrátí v další knize. Bylo by to vítané.

Vydal: Golden Dog, 2020
Obálka a vnitřní ilustrace: Petra Feňďová