Holly Black: Nejtemnější část lesa

Literární recenze / 5.3.2016 /

Hazel a Ben vyrůstají v malém městečku Fairfold, kde lidé žijí bok po boku s vílami. V jedné části lesa už desítky let odpočívá rohatý chlapec zavřený ve skleněné rakvi a přitahuje turisty ze všech koutů světa. Když se jednoho dne záhadný kluk probudí, věci se dávají do pohybu. Křehké pouto mezi obyvateli města a vílami se tříští a Hazel musí Fairfold zachránit před zničením.

Každý obyvatel městečka ví o nebezpečných Lidech větru – vílách a jiných nadpřirozených bytostech. Přestože Lidé větru nechávají místní lidi na pokoji, za své oběti si vybírají zvědavé turisty. Hazel a Ben vyrůstali v rodině umělců a nedbalost jejich rodičů je naučila navzájem se o sebe postarat. Hladové děti s pocitem, že mohou cokoliv, začaly vyhledávat Lidi větru a vyžadovat spravedlnost. Hazel se jako rytíř oháněla nalezeným mečem a Ben svým nadpřirozeným talentem pro hudbu dokázal každé stvoření na několik okamžiků zcela okouzlit, bez lítosti tak společně zabili několik bytostí. Jenže jednoho dne Hazel málem přišla o život a Ben se rozhodl ukončit jejich dobrodružství. Od té doby se mezi sourozenci hromadí tajemství, která však při snaze zachránit město a všechny obyvatele musí vyjít na povrch.

Black_Nejtemnejsi-cas-lesaHazel už dávno není jedenáct, ale svou hrdost a odvahu si stále nosí všude s sebou. Nikdy se nevzdává myšlenky na to, že by jednou s Benem opět mohla vyrážet do lesa a zabíjet příšery. Když se probudí kluk ze skleněné rakve, vidí to jako příležitost, jak se zase zaplést do dobrodružství a chránit lidi před nebezpečnými Lidmi větru.

Přestože se příběh soustředí především na Hazel, i další postavy se dostávají do popředí, nejsou ovšem tak hluboce popsané. Například záhadný rohatý chlapec by si zasloužil lepší vykreslení. Čtenáře zaujme také Ben, který se jako homosexuální postava nesnaží o pochopení a ospravedlňování své sexuální orientace, což je při čtení young adult knihy příjemná změna. Holly Black prvek LGBT zakomponovala do příběhu tak podařeně, že vůbec nepůsobí nuceně a pozornost přitáhne snad jen proto, že v literatuře stále není zcela obvyklý.

Holly Black se v Nejtemnější části lesa nebojí propojovat nesourodé prvky. Čtenáři zde najdou pohádkové motivy smíchané s moderním životem a vše se dohromady hezky doplňuje. Kniha začíná lehce, popisuje život dětí, fungování světa a křehké příměří mezi lidmi a vílami. Po probuzení chlapce nabírají události rychlý spád a příběh začíná být strašidelnější. Vzhledem k malému počtu stran je odpustitelné, že pro některé postavy nezbývá místo a že svět víl není podrobněji vysvětlený.

Nejtemnější část lesa je povedený, samostatně stojící fantasy román cílený na náctileté čtenáře. Neobvyklý příběh o zachraňování světa před vílami a obnovení harmonie mezi dvěma světy svou originalitou zaujme již na prvních stranách.

Vydalo: Nakladatelství Omega, 2015

Za poskytnutí výtisku děkuji knihkupectví Knihy Dobrovský.