Vydejte se na průzkumnou Cestu do Babylonu

Literární recenze / 16.12.2019 /

Existují knihy, které vás už svou obálkou dokážou připravit na to, co můžete očekávat, a výtečně vás nalákají. A pak jsou tituly, které byste mohli při první procházce knihkupectvím snadno minout. Nenápadné, nekřiklavé. Přesto jsou to nezřídka právě tyto knihy, jež v sobě ukrývají poklady.

Thomas Senlin by nikdy nečekal, že zrovna on se ožení a usadí. Ředitel malé školy v rybářské vesnici, který vždy působí zachmuřeným dojmem a čas od času rád poučuje lidi, přece nemůže dojít takového štěstí. Ale stalo se. Thomas je milovníkem Babylonské věže – zázraku světa, sídla dokonalosti, vzdělanosti a umění. Proto nikoho nepřekvapí, že ji zvolí jako destinaci líbánek. Hned první den po příjezdu se mu ale ztratí manželka. Thomas ji musí najít – nemůže na tom být přece nic těžkého! Záhy je však konfrontován s krutou realitou: Babylonská věž má daleko do idylického místa, které si vysnil.

Cesta do Babylonu je mnohovrstevnatý příběh. Stejně jako je samotná věž v knize přirovnávána k jednotlivým patrům dortu, dá se k nim přirovnat i román Josiaha Bancrofta. První stránky čtenář vlastně neví, co přesně má čekat. Postupně se ale propracovává společně s hlavním hrdinou přes jednotlivé prstence věže a v každém se střetává s něčím novým. S každým dalším patrem se příkoří nižších podlaží zdají vzdálená. Ale jen do té doby, než se ukáže, že i tady číhají nové hrůzy, jen jsou lépe schované – anebo ještě hůř: věž přiměje své obyvatele dívat se jinam.

Celé vyprávění působí do značné míry alegorickým dojmem a hledání skrytých významů dává knize nový rozměr. Události jsou místy zahnány až do absurdna a co do atmosféry a vyznění z nich čas od času vykouknou prvky satiry, ale i dystopie orwellovského ražení. A když se čtenáři dostanou ještě dál, zjistí, že se Cesta do Babylonu změnila na dobrodružné čtení se známkami steampunku.

Tak jak se mění příběh, mění se postupně i samotný hrdina. Z naivního, zdrženlivého muže se vlivem okolností stává člověk činu a ve výsledku je z něj takřka nefalšovaný dobrodruh. Thomas tak drží krok s vyprávěním, a i když je jeho proměna dílem nutnosti, ve výsledku mu jde k duhu.

Kniha nevyniká kdovíjakou akcí a jde víceméně od bodu A (ztratila se manželka) do bodu B (Thomas šplhá stále výš, aby ji našel). A i když je prosta výrazného pletichaření – alespoň ze stran hlavního hrdiny – čtenáři se snadno přistihnou, že už mají za sebou další stovku stran a vlastně ani neví jak. Bancroftův styl je čtivý, chytře kombinuje současné dění s Thomasovou minulostí, čtenáři si tak o něm mohou udělat komplexnější obrázek. Thomas není prototypem běžného hrdiny. Má řadu slabostí a ne všechny jeho vlastnosti jsou ryzí. Díky tomu však působí lidským dojmem a je snadné se s ním ztotožnit. Postavy, které na své pouti potkává a které mu výrazně zasahují do života, oproti tomu působí plošším dojmem, ale u řady z nich je to jen zdání. Důležité je to, že ačkoliv Thomas potkává opravdu velké množství lidí, všichni sehrají zásadní roli pro jeho další pobyt ve věži, i když jsou leckdy jejich role epizodní.

Cesta do Babylonu je vysoce funkční a velice čtivý kočkopes zdařile kombinující různé typy příběhů. Přes závažné pasáže, po humorně laděné scény až po dobrodružné finále bude autor čtenáře stále dokola přesvědčovat o svých kvalitách a po dočtení knihy budou chtít co nejdřív sáhnout po druhém dílu.

Vydal: Host, 2019
Překlad: Aleš Drobek
Počet stran: 431