Tokijský ghúl: re 2 – iniciativa se občas nevyplácí

Podstoupit operaci a nechat si implantovat ghúlí orgány nebylo možná to nejlepší rozhodnutí, jaké kdy členové elitního týmu ÚPG udělali. Přesto však chápou jeho význam: proti zlu se dá totiž občas bojovat jedině jiným zlem.

Haiseho tým dostal za úkol odhalit jednoho z vůdců aukcí, na nichž bohatí ghúlové nakupují laskominy v podobě unesených lidí. Hodlají se mu dostat na kobylku přes ghúlku, která má zálibu v jistých částech mužského těla. Jenže přes veškerou snahu a vyvinutou iniciativu vše může skončit katastrofou, když se šéf ÚPG rozhodne nechat v tom Haiseho lidi samotné. Navíc se do všeho začne míchat Haiseho minulost, u níž je jasné, že ho dříve nebo později stejně dostihne.

První díl série navazující na Tokijského ghúla vypadal slibně – zdálo se, že se dostaví hororová atmosféra, emoce a akce, jak na to čtenáři byli zvyklí. Ovšem druhý svazek byl přese všechno jaksi nemastný neslaný – a to i navzdory tomu, že se tu objeví aukce lidí určených ke konzumaci. Problém je v celém zástupu různých inspektorů, kteří se v knize mihnou a nemají takřka žádný význam. Navíc je většina jejich jmen podobných, člověk se tak rychle ztrácí (respektive tyhle postavy vypouští, a jakmile se na ně pak někde náhodou v textu odkazuje, čtenář nemusí tušit, o kom je řeč). Sui Išida tak sice vytvořil propracovaný systém svého Úřadu pro potírání ghúlů, ale také čtenáře zahltil zbytečnými postavami a historkami, které pro příběh ani jeho hrdiny nehrají většinou zásadnější roli.

Dalším prvkem, který mi v tomto svazku příliš nesedl a zdál se mi poněkud na sílu, byla snaha o humor. Tokijský ghúl si doposud vystačil bez toho a ničemu to nevadilo. Chování postav, které má být humorné, spíše působilo směšně a v rámci příběhu nevhodně. Místy se vlivem toho vytrácela hutná, depresivní atmosféra doposud tak příznačná pro celou sérii.

Stejně jako v prvním dílu tu figurovala celá řada známých tváří, tentokrát se přidalo i více známých ghúlů. Řadu z nich čtenáři dozajista uvítají, ačkoliv se jim možná nebude tolik zamlouvat, jakou roli nyní hrají.

Tokijský ghúl: re zatím neodhalil ani zlomek toho, co od něj můžeme čekat. Nezbývá než doufat, že se kvalita jednotlivých svazků brzy ustálí na míře, na níž jsou čtenáři od Suie Išidy zvyklí.

Vydal: Crew, 2019
Překlad: Anna Křivánková