Lady Mechanika – královna steampunku

Věk páry je v největším rozpuku. Nebe brázdí vzducholodě, technika je na výši, pruhy a kožené korzety, kam se člověk podívá… a pomalu přichází také řada na moderní mechanické protézy. Jednou z průkopnic, leč nedobrovolnou, nové módy umělých končetin je také Lady Mechanika – dobrodružka, která bdí nad městem, podle nějž ji jeho obyvatelé pojmenovali.

Třetí svazek tohoto steampunkového opusu obsahuje dva samostatné příběhy. V prvním, kratším z nich, najde policie Mechanika City několik těl malých chlapců, na nichž někdo dělal pokusy. Lady Mechanika se snaží vypátrat vraha spolu s panem Lewisem a inspektorem Singhem. Celá situace však v Mechanice probudí nepříjemné vzpomínky.

V druhém příběhu se vracíme zpátky v čase, do doby nedlouho poté, co Lady Mechanika ztratila svého přítele, o němž už v předchozích knihách bylo několik zmínek. Mechanika se poté vydala nazdařbůh na cestu a skončila v Mexiku v době, kdy se slaví svátek mrtvých. Vesnice, kde se ubytovala, je ale sužována takzvanými jinetes – služebníky smrti –, kteří vybírají desátek. Pokud ho nedostanou, lidé to odskáčou – a začnou samozřejmě u dětí. Je tedy třeba, aby se Lady Mechanika místo truchlení vydala na trestnou výpravu jako správná, odvážná pistolnice.

Steampunk jako subžánr je pro komiksový formát ideální. Kombinuje v sobě eleganci dosti romantizované viktoriánské éry (do níž bývá nejčastěji zasazován), spolu s dobrodružstvím, technickým pokrokem a nezřídka i špetkou magie. Díky tomu je také čtenářsky velice atraktivní, čehož může šikovný scenárista a kreslíš využít. Joe Benitez si toho byl vědom a uchopil příležitost za pačesy, v případě Lady Mechaniky možná spíš za šroubovák. Už v předchozích dvou svazcích série ukázal, že i když přináší čtenářům příběh s vesměs jednoduchou premisou, dokáže je vtáhnout za pomoci skvělé atmosféry, a především pak díky výtečné kresbě, na niž by se daly pět ódy snad do nekonečna.

Kresbě umožňuje navíc vyniknout velký formát, který komiks od Arga dostal. Ačkoliv bychom ji mohli bez výčitek označit za líbivou a mainstreamovou (není to nic experimentálního), je neskutečně detailně propracovaná. Nejen co se týče různých technických udělátek a doplňků, které si žádá jak steampunk, tak každá dáma z lepší společnosti, ale také jejich konkrétního zdobení. Oceníte tak nejen precizně odvedenou garderobu, ale třeba i odlesky na sponách nebo odrazy v brýlích. A to ani nemluvím o rámování některých panelů, s nímž si Joe Benitez hezky vyhrál. Jeho kresba je sice detailní, ale zároveň značně dynamická. Autor dokáže perfektně vystihnout emoce postav a atmosféru dané scény. A jeho slavnost mrtvých… to se nedá jen tak popsat – to se prostě musí vidět.

Lady Mechanika si drží stále vysokou laťku jak co do zpracování, tak i co do čtivosti. Je to opravdu výstavní komiks – v mnoha ohledech. Pokud si ho pořídíte, nebudete litovat ani koruny, kterou do něj investujete.

Vydal: Argo, 2019
Překlad: Richard Klíčník
Vazba: vázaná (dvě vydání – běžná a limitovaná edice)