Zlatoruká přináší dlouho očekávaný návrat do Starého království

Od poslední knihy, v níž jste mohli zavítat do Starého království a ponořit se do zářivých znaků magické Výsady, už uplynuly skoro tři roky. Ale jakmile přečtete první stránku, budete mít pocit, že to bylo teprve nedávno, kdy jste tento knižní svět opustili.

Od událostí v knize Abhorsenka uběhlo již několik měsíců. Lirael se učí, jak se správně vypořádávat s Mrtvými a dalšími potvorami, které by se mohly ukázat. Sžívá se se svou novou rukou a dychtí po nějakém úkolu. Ten dostane, když v nepřítomnosti krále a královny dorazí zpráva s žádostí o pomoc od Liraelina přítele Nicholase Sayera. Mladá abhorsenka neváhá a vyráží mu na pomoc. Zároveň s tím se do Starého království pokouší dostat mladá kočovnice s důležitým vzkazem od svého kmene. Vzkazem, který může zachránit mnoho životů, bude-li předán včas…

Než se pustíte do nejnovější knihy Gartha Nixe, doporučuji si alespoň zběžně připomenout, o čem vlastně byly předchozí díly – především Lirael a Abhorsenka. (A pokud jste tak doposud neučinili, přečtěte si také povídku  Nicholas Sayre a stvoření ve vitríně ze sbírky Za Zdí, na niž Zlatoruká navazuje.) S Garthem Nixem je totiž jeden problém: píše velice pomalu. Mezi jednotlivými knihami z prozatím pětidílné série Staré království jsou rozestupy několika let. (První díl Sabriel vyšel už v roce 1995!) Snadno tak zapomenete některé dílčí drobnosti, na něž autor následně v textu čas od času naráží. Některé jsou pro děj důležité, jiné ne, ale když budete vědět, o čem je řeč, budete mít z příběhu větší potěšení.

Stejně jako předchozí díly je i Zlatoruká primárně dobrodružným příběhem zaměřeným spíše na mladší čtenáře, ale i mnozí dospělí si zde přijdou na své. Garth Nix je mistrem v psaní knih typu „vlastně se tam nic neděje, ale hodně mě to baví“ a ani jeho nejnovější dílo není výjimkou. Většinu knihy sledujete dvě dějové linie, které se pravidelně střídají, a v nichž se někam putuje. Když se tam doputuje, dost se mluví a ukáže se, že tu vlastně celou dobu byl poměrně pečlivě ukrytý problém, který je nutné vyřešit. Na posledních osmdesáti stránkách pak přijde finální rozřešení. Závěr Zlatoruké je poněkud uspěchaný, ačkoliv je ve výsledku dostatečně uspokojivý. Ale než se k němu dostanete, čeká vás přes dvě stě stran autorovy neutuchající imaginace.

Svět, který Garth Nix stvořil, je originální (jeho pojetí nekromancie je jedno z nejzajímavějších, jaké jsem doposud potkala), zajímavý a osídlenými sympatickými postavami. Autor ho pečlivě vykresluje, stejně jako své hrdiny, a procházet se po půdě Starého království je čiré potěšení. Ve Zlatoruké navštívíte nové kraje, potkáte další národy se svébytnou kulturou a pochopíte, že Nix má ještě spoustu nápadů, které může zužitkovat. Svými popisy kouzlení za pomoci magických znaků nebo chladné a nebezpečné řeky Smrti ve vás dokáže vyvolat detailní obrazy, které napomáhají budování atmosféry.

Garth Nix zůstává i nadále věrný svému vypravěčskému stylu, v němž se snoubí jistá míra naivity se slušnou porcí brutality a nepřikrášlených situací všedních dní. Rozdílem oproti jiným knihám podobného žánru jsou také dospělí hrdinové, kteří aktivně přispívají k rozvíjení příběhu a z nichž nemáte pocit, že se objeví vždy jen proto, aby hlavní hrdiny něco naučili, pošťouchli je tím či oním směrem, něco za ně zázračně vyřešili, nebo jim naopak házeli klacky pod nohy. Nepůsobí ve vyprávění jen jako něco napsaného pouze „aby se neřeklo“, ale jako jeho přirozená součást.

Jedinou věc, kterou tak mohu autorovi vytknout (vedle onoho poněkud uspěchaného závěru), jsou zpočátku rozhovory mezi Lirael a Nickem. Oba hrdinové mají být nervózní a nejistí, což se projevuje jedině tak, že je jejich přímá řeč neustále přerušovaná trojtečkami na znamení, že se zakoktají nebo něco nedořeknou. Po čase to začalo být rušivé.

Zlatoruká je dalším střípkem do mozaiky historie Starého království a zároveň milým čtením na jedno dvě odpoledne. Pokud hledáte knihu pro své dospívající ratolesti, je tohle jedna z těch, které mohu s čistým svědomím doporučit.

Vydal: Triton, 2019
Překlad: Marek Drda
Počet stran: 376