Andrzej Pilipiuk: Upír z okrsku

Literární recenze / 9.12.2018 /

Kde nasát retro atmosféru? Udělat si výlet k našim severním sousedům? Užít si zajímavé a nevšední fantasy příhody? Zaskočit na pokec k tajné policii, sehnat atomovku na tržišti nebo uháčkovat mikro spodní prádélko podle podpultového západního časopisu? Přece v Polsku s upíry Andrzeje Pilipiuka

Manka, Igor, Marek – dva dělníci v továrně a jedna skoro dospělá dívčina, trojice upírů z jednoho polského činžáku. V jedenácti krátkých příbězích zažívá nejen tahle trojice zajímavá a i na upíry naprosto neobvyklá dobrodružství. Všechny se odehrávají v osmdesátých letech v socialistickém Polsku, ale zároveň s drsným humorem glosují spoustu současných trendů i nešvarů.

Polský spisovatel Andrzej Pilipiuk je českým čtenářům fantasy velice dobře známý svým neblaze proslulým exorcistou, pytlákem i znalcem domácí kořalky – Jakubem Vandrovcem.

Upír z okrsku je volné pokračování Upíra z činžáku, na předchozí knihu autor občas odkazuje, ale dá se číst i samostatně. Kromě upírů si dost prostoru v příbězích zabraly vedlejší postavy jako Mančin ctitel vlkodlak Greg nebo její bratr Radek Brona, synáček komunistického funkcionáře a udavač. Novou posilou nadpřirozené komunity se stává zombie Zenek a opatrnost je třeba zachovávat proti majoru Nefritovi (z oddělení P), který má za úkol potírat nadpřirozeno (které samozřejmě neexistuje) a „držet ochrannou ruku“ nad těmi, kteří mohou Straně prospět, například topením zrádců, špionů nebo  nepohodlných svědků.

Andrzej Pilipiuk důmyslně vykreslil svět, který na první pohled dokonale připomíná exkurzi do socialistických let, kdy podniky překračovaly plány výroby, ale všeho byl nedostatek. Džíny se daly sehnat v Tuzexu.  Dolar byl pořádně tvrdá měna a u správných lidí na Róžyckiho bazaru se dala sehnat i atomová bomba. A v tomhle světě se před zraky obyčejných lidí skrývají nadpřirozené bytosti, o kterých ví pouze několik vyvolených práskačů a členů tajné policie.

Upír z okrsku rozhodně není čtení pro každého, protože je potřeba umět náležitě ocenit Pilipiukův černý humor, sbírku popkulturních narážek a nápaditý vypravěčský um. Ve výsledku je tahle sbírka povídek neskutečně lákavá lahůdka, a pokud čtenáři zachutná, bude se k Pilipiukovi stále nadšeně vracet.

Vydal: Laser, 2018
Překlad: Pavel Weigel, Ivo Poledník
Počet stran: 344