Philip Fracassi: Hleď, prázdnota

Literární recenze / 18.11.2018 /

Fantasy, sci-fi a k tomu jejich občas opomíjený kamarád horor. Tenhle žánr frčí ve filmu, ale mezi knižními svazky se hledá docela obtížně. Kapesní nakladatelství Gnóm se rozhodlo české čtenáře seznámit s počinem, jenž se stal povídkovou sbírkou roku 2017 na serveru This Is Horror. 

Sbírka Hleď, prázdnota obsahuje devět hororových příběhů, z nichž se většina svým přibližně třicetistránkovým rozsahem řadí mezi povídky, ale poslední počin, Mandala, už je plnohodnotnou novelou. Pod všemi je podepsán americký spisovatel a scenárista Philip Fracassi. Všechny hororové příběhy ve sbírce, tedy až na Velkochov dětí, přinášejí nádech retro atmosféry amerického venkova. Velkochov dětí naopak přináší menší exkurzi na Britské ostrovy. Důležitou pozici ve značné části Fracassiho příběhů zaujímá rodina a vztahy mezi jejími členy. Někdy naprosto idylické, ale jindy neuvěřitelně zvrácené či nenávratně zničené osudem.

Philip Fracassi často do hororů začleňuje fantasy motiv nebo paranormální schopnost. Má však zároveň tendenci ukončovat zápletky existencí „vyššího zla“, čímž občas totálně zazdí dobře našlápnutý a čtivě rozjetý počin, který by bez tohoto zásahu působil mnohem přirozeněji, ba dokonce děsivěji. Příběhy ve sbírce Hleď, prázdnota beze zbytku splňují požadavky hororového žánru, ale pro ostříleného čtenáře nemusejí dosahovat dostatečné míry děsu a napětí. Hutnou atmosféru překvapivě shodila i úvodní předmluva Lairda Barrona, která do jisté míry vyzradila osudy hlavních hrdinů.

Celá sbírka je příjemně čtivá a jednotlivé příběhy slušně plynou, i když se Philip Fracassi někdy až příliš mazlí s popisy míst a krajiny. Snaží se hrát si s psychologií postav tam, kde je to důležité. Fracassiho stylu však chybí správné hororové kouzlo, které by dokázalo zapůsobit na lidskou fantazii, vyvolat strach a vypálit příběh do hloubi čtenářovy paměti. Ze všech devíti kousků k tomu mají nejvíc našlápnuto Mandala a Oltář, ve kterých hlavní role mají malé děti, což je velice vděčný motiv sám o sobě.

Hleď, prázdnota – první kniha z nové edice Pulp Robot nakladatelství  Gnóm – rozhodně nedělá ostudu, ale ani nenaplňuje svůj potenciál. Nebo zkrátka není pro každého čtenáře…

Obsah:
Nikdo není v bezpečí (předmluva Lairda Barrona)
Měkká konstrukce se západem slunce
Oltář
Zloděj koní
Rakev
Velkochov dětí
Surfer Girl
Matka
Bezpečnostní pojistka
Mandala

Ukázka

Vydal: Gnóm, 2018
Překlad: Jakub Němeček
Obálka: Tomáš Kučerovský
Vazba: brožovaná
336 stran / 249 Kč

Žádné komentáře

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče a následně uloží na váš disk. Ukládají se různé informace a nastavení, určená k lepšímu načítání webu, započítání do číselníků počítadla návštěvnosti, nebo v případě stránek s reklamním obsahem, vyhledá podle jiných již uložených cookies, reklamu přímo pro vás. Jak jste někde hledali novou pračku, vyskočí na vás pračky na každém webu, který si reklamou přivydělává.
Více informací naleznete na odborných stránkách, u tetičky WIKI, nebo strýčka Googla.

S pozdravem
Děti noci

PS: U nás pračky ani jiná zařízení nenaleznete :)

Zavřít