Samantha Shannonová: A zrodí se píseň (Kostičas 3)

Zrodí se v totalitním režimu píseň?

Krajinochodkyně Paige Mahoneyová se stala Kmotryní, tedy královnou všech vidoucích v citadele Londýn, v té nejhorší možné době. Totalitní režim Scion totiž zdokonaluje detektory Senshield, které umí odhalit nižší řády vidoucích, a navíc pracuje i na přenosných detektorech. To znamená hrozbu pro všechny vidoucí v celém Londýně…

Postavení Paige jako Kmotryně není stabilní. Musí dělat těžká rozhodnutí, proti nimž řada vidoucích protestuje, a v ní samotné se sváří povinnost se svědomím. Scion se ji jako představitelku odboje snaží dopadnout a její spojenci Ranthenové, frakce Refájců, která se spojila s lidmi v boji proti Scionu, ji nevnímají jako rovnocenného společníka, ale dělají si z ní poskoka. A aby toho nebylo málo, ani její vztah se Strážcem není bez problémů. Nemají na sebe čas, musí se skrývat, protože vztahy mezi Refájci a lidmi jsou zakázané, a Paige navíc trápí pochybnosti. Strážce totiž stále zůstává obklopený tajemstvím a Paige neví, zda se k ní chová upřímně, nebo jestli ji chce zmanipulovat.

Paige musela rychle dospět a převzít odpovědnost za přežití všech vidoucích v Londýně i za celé povstávání. Občas ji trápí pochybnosti, strach či nedůvěra, ale jinak zůstává silnou hrdinkou, která je schopná obětovat i vlastní život, aby vidoucím zajistila svobodu.

Nechybí ani vedlejší postavy z řad vidoucích, jako je Paigin nejlepší přítel Nik, nebo Marie či Eliza. Nakonec se na scéně objeví i Nashira, vládkyně Refájců, která si chce podrobit celý svět a s ním i lidskou rasu. O jednotlivých postavách se čtenáři zase dozví nové informace, a to navzdory tomu, že se autorka soustředila hlavně na Paige, takže jim neposkytla tolik prostoru.

Samantha Shannonová čtenářům zase víc přiblížila svět ovládaný totalitním militaristickým režimem zvaným Scion, protože z citadely Londýn se společně s Paige a jejím přáteli vydáme do dělnického a špinavého Manchesteru nebo do starého Edinburgu.

Samantha Shanonnová už v předchozích dílech Kostičas a Vidořád dokázala, že patří mezi talentované autorky, které dokážou vymyslet neotřelý příběh podaný působivým stylem. Svou pověst potvrzuje i v románu A zrodí se píseň, takže pokud ještě někdo pochyboval, jestli si všechnu tu slávu zaslouží, teď už by měl mít jasno. V příběhu nechybí komplikovaný systém magie, politikaření, nebezpečí, akce, překvapivá odhalení, násilí a náznaky romantiky. Násilí není nijak popisné, takže ho zvládnou i slabé žaludky, ale není ho tam ani málo.

Pro některé čtenáře bude plusem i minimum romantiky. O pravé romantice se vlastně nedá mluvit. Strážce a Paige se točí v bludném kruhu, protože ví, že jejich vztah je v téhle době nebezpečný, ale zároveň se jeden druhého nechtějí vzdát. Ani jeden ale nemá čas řešit citové problémy, takže jejich vztah stagnuje a nikam se neposouvá, což bude pro některé čtenáře (spíš čtenářky) zase minusem.

Román A zrodí se píseň je stejně dobře napsaný jako oba předchozí díly, ale třeba oproti Kostičasu není problém se do něj začíst. Už od první kapitoly čtenáře příběh pohltí a pustí ho až s poslední stránkou V knize se pořád objevuje spousta cizích slovíček a postav (to k téhle sérii prostě patří), navíc jednotlivé díly vychází s dlouhými rozestupy, takže je na místě obava, že se člověk bude v ději ztrácet. Samantha Shannonová ale i na tom zapracovala, takže dokáže mezi řečí vysvětlit, co se stalo v předchozích dílech, a pomůže čtenáři se v ději zorientovat. A pro ty, kterým by to nestačilo, se nachází vzadu užitečný slovníček pojmů.

Kostičas byl v základě dobře napsanou a neotřelou dystopií s kapkou romantiky. Od Vidořádu se ale příběh začal vyvíjet nečekaným směrem, nabalovat na sebe další zápletky a celkově se stal složitějším a méně předvídatelným. V jednom budou mít ale čtenáři po dočtení třetího dílu jasno: Samantha Shannonová má s touto sérií velké plány. To potvrzuje i konec, který sice uzavřel jednu dějovou linku, ale ještě víc jich nechal otevřených. I z tohoto důvodu bude čekání na čtvrtý díl, který má v originále vyjít v roce 2019, nekonečně dlouhé.

Vydal: Host; 2017
Původní název: The Song Rising
Překlad: Lenka Kapsová