Samantha Shannonová: Kostičas

V roce 2059 panuje v Londýně totalitní režim Scion, jenž má za cíl chránit obyvatelstvo před lidmi obdařenými zvláštními schopnostmi. Devatenáctiletá Paige Mahoneyová patří mezi vidoucí, pracuje pro pouliční gang a drží se mimo radar úředních orgánů až do chvíle, kdy zabije četníka a je zajata.

kostičasPaige se ocitá v Prvním Šeolu, bývalém Oxfordu, kde vládne tajemná a krutá rasa Refájců, jež si z vidoucích dělá otroky. Vybere si ji Arcturus, Strážce z Mesarthimu, přestože nikdy předtím otroka neměl. Paige ale nepatří mezi obyčejné vidoucí. Má schopnosti krajinochodkyně, díky nimž může opouštět své tělo a pouze duchem ovládat, nebo i zabíjet lidi.

Paige patří mezi správné kick-ass hrdinky. Odmítá se vzdát a pokořit a bojuje do posledního dechu, i když si tím občas způsobí řadu problémů. Nechybí jí ani loajalita k přátelům a soucit se slabšími, jimž touží pomoct. Svých vlastních schopností se ale bojí a jejich plný rozsah bude muset teprve objevit. Ve výsledku Paige působí možná trochu dokonale, ale rozhodně jí budete fandit.

Arcturus skrývá nejedno tajemství. Po nocích se toulá bůhvíkde a vrací se těžce zraněn. Navíc se nechová stejně jako ostatní krutí Refájci. Jeho vlastní rasa jím z nějakého důvodu i přes jeho vysoké postavení opovrhuje, zatímco vidoucí si o něm šeptají, že patří mezi ty nejmírnější Refájce. Kdo je ve skutečnosti Arcturus Mesarthim a jaké má plány? A proč si vybral zrovna Paige? To všechno bude čtenáři postupně odhaleno, přesto jeho postava zůstává obestřena aurou tajemna.

Do mozaiky příběhu zapadají i plasticky vykreslené vedlejší postavy. Julien, Paigein kamarád, pečlivě skrývá své schopnosti a odmítá hrát podle pravidel Refájců. Liss patří mezi vyděděnce, co žijí v bídě a špíně ve slumu, ale ani to jí nezabrání Paige pomáhat. Michael,  Acturův němý sluha, toho zase ví o plánech svého pána víc, než by se na první pohled zdálo. A nakonec se objevuje tajuplný David, co má informace, jež by neměl vědět, ale nehodlá se o ně jen tak podělit.

Samantha Shannonová vymyslela propracovaný dystopický svět s vlastními pravidly a zákony. Jedná se o autorčinu prvotinu, což je trošku znát na tom, že nedokáže úplně snadno a srozumitelně dávkovat informace. Někteří čtenáři tudíž mohou být zpočátku zmateni, ale postupně všechno začne dávat smysl a pěkně do sebe zapadat. Samantha Shannonová navíc píše čtivě a chytlavě, takže není problém se do příběhu začíst. Svět, v němž se příběh odehrává, je bezohledný a nebezpečný, ne všechny postavy se tak dočkají konce.

Nechybí ani trochu zakázané a nebezpečné lásky mezi Paige a Strážcem. Jejich vztah se tradičně vyvíjí z nepřátelství způsobeného předsudky přes spojenectví až k lásce. Autorka ale rodící se romantický cit vybudovala pomalu a nenásilně, proto působí vcelku věrohodně.

Kostičas patří mezi ambiciózní a podařené románové debuty. Přináší dobře vystavěný dystopický svět, promyšlený příběh i plasticky vykreslené postavy. Kvalitu knihy zpočátku snižují jen občas ne zcela srozumitelně podané informace. Tento neduh snad zmizí v následujících dílech, až se autorka ještě víc vypíše. Jedna dějová linka se uzavřela, další ale zůstávají otevřené, takže nezbývá než čekat na vydání druhého dílu s názvem Vidořád, který vyjde v českém překladu v říjnu 2015.

Vydal: Host; 2014