Leigh Bardugo: Šest vran

Literární recenze / 1.3.2018 /

„Žádný slzy, žádnej funus.“ Na český knižní trh doputovala fantasy série z drsného města Ketterdamu, kde se i „hodně štěstí“ přeje poněkud pochmurně a kde se šestice mladých psanců pokusí podniknout nemožné.

V rušném přístavním městě Ketterdam se objevila droga jurda parem, která mění a zesiluje schopnosti a moc mágů zvaných grišové. Za výrobou drogy stojí vědec Bo Yul Bayura, který nyní v Ledovém paláci čeká na soud. Vědec však požádal o pomoc a azyl Obchodní radu. Její zástupce, obchodník Van Eck, se proto obrátí na gang Gaunerů vedený proslulým a nemilosrdným vůdcem Kazem Brekkerem. Je ochoten jim bohatě zaplatit, aby Bo Yul Bayura z Ledového paláce osvobodili. Od začátku je ovšem jasné, že z paláce se nikdo nemusí vrátit živý. Pohádková odměna je však lákavější, a tak se šestice psanců vydává na nebezpečnou misi. Jaká tajemství však cestou vyplují na povrch? Jaké překážky budou muset překonat? A přežijí vůbec?

Sedmnáctiletý vůdce Kaz se před ničím nezastaví a už ve svém mladém věku je považován za jednoho z nejnebezpečnějších zločinců ve městě. Chodí o holi a nikdy si nesundavá rukavice a skrývá před světem nejedno tajemství. Spolu s ním se do Ledového paláce vydávají jedna z nejlepších špionek Inej, která nade vše touží najít svou rodinu, střelec Jesper, který má slabost pro hazard a pro vtipnou hlášku nejde daleko, bývalý lovec čarodějnic Matthias, kterou zároveň miluje i nenávidí grišu Ninu, a Wylan, syn obchodníka Van Ecka, který, ač působí jako slušňák, se rozhodl odejít z domu svého otce a raději žít na ulici.

Příběh je vyprávěn v er-formě z pohledu jednotlivých účastníků sebevražedné mise a přináší tak jejich pohled na probíhající události, ale i náhledy do jejich minulosti a myšlení. Děj tak získává dvě roviny, kdy na jedné čtenář sleduje snahu skupiny psanců vloupat se do nejstřeženějšího paláce na světě a na druhé straně střípky jejich minulosti, které pomáhají pochopit jejich pohnutky, myšlení a poznat jejich sny i obavy.

České vydání knihy zaujme překrásnou obálkou, neobvykle velkým formátem a grafickým zpracováním knihy, kdy vazba i ořízka jsou černé a jednotlivé části odděluje černá kresba s náznakem vraních křídel. Kniha také obsahuje mapu světa, do něhož je příběh zasazen, i kresbu Ledového paláce, což čtenáři pomáhá v lepší orientaci v temném světě, který Leigh Bardugo na stránkách knihy vykreslila.

Šest vran se odehrává ve stejném světě jako autorčina série Griša, dá se však číst samostatně. Leigh Bardugo přináší akční, čtivý a originální příběh se sympatickými postavami, v nichž se skrývá víc, než se na první pohled zdá, příběh plný překvapení a zvratů bez výrazných romantických klišé, kterými je žánr young adult přeplněn. Nabízí nebezpečí, humor i poměrně krvavé scény. Celá směsice tak zaručuje, že si příběh užijí i starší čtenáři.

Na pokračování si počkáme už jen chvíli, druhý díl s názvem Prohnilé město vyjde v dubnu 2018.

Vydal: Fragment, 2017
Překlad: Julie Žemlová