Kai Meyer: Noční země (Stránky světa 2)

V Noční zemi Kaie Meyera se bibliomantský svět otřásá v základech. Pravidla se přepisují a nová nebezpečí vyplouvají na povrch. Boj odboje proti Akademii stále trvá.

Furia a její přátelé se stali aktivním týmem odboje a pokračují v boji proti Třem rodům, tyranským vládcům bibliomantského světa. Záhy ale zjistí, že odboj je pro ně jen kapkou jejich problémů. Na bibliomantský svět útočí myšlenky. Nikdo neví, odkud se vzaly ani co mají za úkol, ale jisté je, že postupně ničí hlubší refugia a razí si svou cestu vzhůru. V Refugiu noci to začíná vřít a ve vzduchu se vznáší hrozba další války. Mimoto klíčí semínko převratu na těch nejvyšších pozicích.

Furia se o dost zlepšila v bibliomantice a o to víc může pomoci odboji, který má na své straně žalostný počet bibliomantů. Její loajálnost a obětavost se nejvíce projevují v situacích s jejími přáteli. Furiini nebiblimontští kamarádi Finnian a Cat jsou zamilovaní. Oba jsou komplikovaní a blízké vztahy jsou pro ně raritou, přesto se snaží spolu komunikovat a mají se opravdu rádi. Isis, bývalá agentka Adamitské akademie, se snaží najít rovnováhu ve svém novém životě jako exlibra s bibliomantskou mocí. Vše má svou cenu a Isis se nechce smířit s potřebou regeneračních spánků. Považuje to za slabost, a proto chce na vlastní pěst zastavit dění v Refugiu noci. Pip, Furiin mladší bratr, bibliomantské nadání nezdědil, ale i tak se snaží pomáhat odboji v rezidenci, má velmi milou povahu a nikoho šmahem neodsuzuje.

Pod organizací Adamitská akademie vládnou bibliomantskému světu tři rody. Akademie prosazuje hlavně své zájmy a její politika je velmi proti exlibri. Exlibri jsou postavy, které vypadly ze svých příběhů a jsou odsouzeny žít v bibliomantském světě, kde je Akademie zavírá do ghett. Každý bibliomant má svou dušeknihu, díky které dokáže omezeně kouzlit. V minulosti se v Refugiu noci odehrála hrozivá válka. Čtenář se v tomto díle dozvídá, jak to všechno ve skutečnosti bylo i proč bylo původně refugium stvořeno. Opět se zde nacházejí bibliomantské výtvory, kupříkladu bookboardy, knihy, na kterých se dá po určitou dobu létat, Absolonovy knihy a jejich napodobeniny, které jsou v bibliomantském světě drogami, Fornax, oživlý oheň, zhouba Alexandrijské knihovny, čtenáři známé mluvící křeslo a lampa, prachžeroucí origami a Ypsilonzet.

Kai Meyer psal knihu ve třetí osobě, zaměřoval se spíše na dějové linie postav z odboje, a i když se čtenář dočkal několika scén se Třemi rody, pořád pro něj zůstává Adamitská akademie jako taková záhadnou entitou. Knihou se táhne téma mocenských machinací v rodině a i nemilosrdnost nevinně vypadajících dětí. Autor nakousává i to, jak se lidé rychle vrací k předsudkům a nedůvěřivosti vůči osobě kvůli její minulosti. Také na konci knihy rozpracovává téma závislosti na drogách, její průběh a pohled na situaci blízkých závisláka, čehož se čtenář ve větší míře dočká nejspíš až v dalším díle.

Noční země je akční fantasy román se spoustou zvratů a intrik. Humor do příběhu opět vnáší zobákniha, Furiina dušekniha. Kniha je napsána čtivým způsobem a popisy nijak nepřekáží ve čtení. Kompozice, časté střídání pohledů z různých úhlů, dodává ději dynamiku a spád. Tak má čtenář dojem, že se neustále něco děje, a cítí vzrůstající napětí, jak postupně jednotlivé dějové linky gradují. V Noční zemi jsou postavy ustálenější než v prvním díle Stránky světa, čtenář z nich dokáže získat více dojmů a najít si své oblíbence.

Kai Meyer svým dílem určitě zaujme čtenáře, který hledá napínavý příběh s netradičním námětem.

Vydal: CooBoo, 2017
Překlad: Kristýna Wanková