Kai Meyer: Stránky světa

Opravdu nastane Librokalypsa, anebo je to jen mýtus? Zachrání Furia svého bratra ze spárů Okouzlující? Ponořte se do světa knih s prvním dílem trilogie Stránky světa od Kaie Meyera.

Furia Salamandra Faerfaxová žije s otcem Tiberusem a bratrem Pipem na venkově v anglickém Cotswoldsu. Jejich zvláštností je to, že jsou bibliomanti. Jejich předek provedl něco strašného, a proto se už dlouhou dobu musí skrývat. Patnáctiletá Furia neochvějně očekává svou dušeknihu, aby se stala plnoprávnou bibliomantkou.

Životy spousty lidí se obrátí naruby, když si Matka Antikva vyžádá neznámou knihu a smrt Tiberuse Faerfaxe. Matka Antikva zůstává až do konce záhadou. Chce za každou cenu jednu knihu, a proto si najala úkladnou vražedkyni, známou jako Okouzlující, aby jí tu knihu vystopovala. Odboj s exlibri v čele se bouří proti Adamitské akademii. Zároveň se nad celým bibliomantským světem vznáší hrozba Librokalypsy, kdy prázdnoknihy kolem sebe rozšíří svou prázdnotu a bibliomantika spolu s bibliomanty zanikne.

Meyer_Stranky-svetaFuria je tvrdohlavá a na svůj věk poměrně chytrá. Skrz knihu si dopisuje s kamarádem Severinem a nejspíš by byli víc než přátelé, kdyby Severin nežil v jiném století. Poté, co Okouzlující unesla Furiina nebibliomantského bratra, dívka dělá, co může, aby ho dostala zpět. Když se Furia vydá na otcovo doporučení do Libropolisu, setká se tam s Finnienem a Cat. Finnien pohřbívá roztrhané zobákoknihy v lese mrtvých knih, kdežto Cat je loví pro pořadatele zobáknižních zápasů. Jejich vztah se vzhledem ke všemu, co se děje, nemá čas plně vyvinout. Finnien je vůči Furii nepřátelský a nepřístupný, zatímco Cat se s ní skamarádí rychle. Tiberuis je posedlý prázdnoknihami a od té doby, co zemřela jeho žena, také romány od Siebensterna.

Svět Kaie Meyera se prolíná s naším současným světem, hlavně s Anglií. Bibliomantským obyvatelům vládne Adamitská akademie, která spojuje tří bibliomantské rody. Bibliomantika je energie ukrytá v knihách. Lidé, kteří ovládají bibliomantiku, si říkají bibliomanti. Jejich síly jsou ovlivňovány vztahem ke knihám. Dušekniha umožňuje bibliomantům bibliomantiku používat. Jelikož se bibliomantika jako energie nedá plně zkrotit, vznikají exlibri, postavy z masa a kostí, které vypadly z příběhů do našeho světa. Jsou utlačováni a hromaděni v ghettech. Exlibri nejsou jediný výtvor bibliomantiky, v knize se objevují živí ptáčci z papíru, hromada písmenek, lampa a křeslo, co mají vlastní rozum, zobákoknihy, záložečky a další. Z místa na místo se bibliomanti můžou dostat skoky skrz knihy. Prázdnoknihy jsou knihy bez textu, časované bomby, které rozšíří svou nulovou bibliomantskou energii mezi ostatní knihy.

Stránky světa psal autor ve třetí osobě a většinou z pohledu Furie. Kai Meyer měl určitě co čtenářům vysvětlovat, proto je v textu víc popisů než dialogů. Nedá se říct, že by bylo v knize hodně humoru, ale není to ani vážná kniha. Za zdroj humoru se dá označit Furiina dušekniha. Příběh obsahuje násilí a ta trocha romantiky, která tam je, ho nevyváží. I přes rozkouskovaný konec se uzavřelo dost věcí, ale důležitá věc, která mi chyběla, je dopad všeho, co se v knize odehrálo, na Adamitskou akademii. Tu sice autor v průběhu knihy zmiňuje, ale žádný bližší pohled nám nedopřeje.

Stránky světa jsou neotřelým fantasy románem, příběh je čtivý, akční a velmi poutavý. Určitě zaujme širokou škálu čtenářů, hlavně díky své originalitě, které je v téhle době složité dosáhnout. Úžasná kniha pro knihomoly.

Vydal: CooBoo, 2016