Ben Aaronovitch: Záludné léto (Peter Grant 5)

V pátém dílu série Řeky Londýna musí konstábl Peter Grant čelit svým největším obavám. Vydává se totiž z povědomého prostředí velkoměsta do neznáma, aby v malé vesnici v západní Anglii pomohl místním policistům s jedním zapeklitým případem.

Peter jako vypravěč příběhu nemá ve zvyku příliš vystavovat na odiv své pocity a emoce. Přesto je jasné, že ho šokující události ze závěru předchozí knihy Prokleté domovy velmi citelně zasáhly. S mnohem menší mírou protestů, než by tomu bylo jindy, proto vyhoví inspektoru Nigthingalovi, který ho požádá, aby se vydal mimo Londýn prozkoumat možnou magickou stránku spáchaného zločinu. Sám Nightingale nemůže město opustit kvůli zintenzivnění lovu na Muže bez tváře, a proto posílá Petera vyřešit poměrně delikátní záležitost samotného.

O co se vlastně jedná? Ve vesnici Rushpool v hrabství Herefordshire se ztratily dvě jedenáctileté dívky a vzhledem k tomu, že jde o děti, případu se rychle chopila nejen místní média, ale i ta celostátní. Za zmizením dívek stojí s největší pravděpodobností někdo z jejich nejbližšího okolí a nic magického tu roli hrát nemusí. Jenže co když ano? Celá oblast kolem vesnice je proslulá pozorováním podivných světel na obloze, a kdyby se ukázalo, že za únosem skutečně stojí cosi nadpřirozeného, policie bude mít na krku pořádný malér.

Peter se proto rozhodne zabít dvě mouchy jednou ranou a vydává se navštívit jednoho starého, již neaktivního čaroděje, který bydlí se svou dcerou nedaleko a je ho třeba vyloučit jako podezřelého z případu Muže bez tváře. Doufá přitom, že by se od něj mohl dozvědět, co se v oblasti skutečně děje. Z návštěvy odchází s nepořízenou, ale nedá mu to a rozhodne se v Rushpoolu zůstat. A instinkty ho opravdu nezklamou. V momentě, kdy jsou nalezeny mobily obou dívek s usmaženými bateriemi, což je jasná známka přítomnosti magie, se Peter naplno pouští do vyšetřování. Asistovat mu u toho bude místní detektiv konstábl Dominic Croft, ale také Beverley Brooková, bohyně jedné malé londýnské říčky, která má už vlastní zkušenosti s venkovem i s různými bytostmi, na něž je zde možné narazit. A že jich bude skutečně hned několik…

Záludné léto se od předchozích knih liší hned v několika ohledech. Tou nejmarkantnější změnou je zasazení děje do venkovského prostředí a jde o změnu skutečně výraznou, jelikož Londýn, jeho rozmanitost a architektonické zvláštnosti patří k poznávacím znamením celé série. Aspekt kosmopolitního města tentokrát skutečně ve vyprávění chybí, ale i přesto zůstává autor svému stylu věrný a popisuje vesnici, místní tradice i okolní krajinu podobným způsobem a rád zabrousí i do zdejší historie. Pozitivní je rovněž zjednodušení celého vyprávění, které se striktně věnuje jedné dějové linii a zůstává jasné, srozumitelné a přímočaré. Na druhou stranu vyšetřování tentokrát trochu postrádá akci a napětí, i když je stále zajímavé sledovat postupné odhalování toho, kdo nebo co za únosem dětí stojí.

Peter se jako ústřední hrdina tentokrát musí z velké části obejít bez asistence ostatních stálých postav včetně Lesley a inspektora Nightingalea. Nejen že tedy přichází o oporu v důvěrně známém prostředí města, ale nezbývá mu než se ve všech důležitých rozhodnutích spoléhat sám na sebe. Naštěstí má k ruce Beverley, která konečně dostala v Záludném létě prostor, jaký si po právu zaslouží. Dočkáme se prohloubení jejího vztahu s Peterem i odhalení několika zajímavých drobností z její minulosti. Celkově se na to, že kniha představuje jakýsi krok stranou od hlavního příběhu, zde vyskytuje velké množství drobných odhalení, které fanoušky série určitě velice potěší. Zásluhou nově představených postav se nejen dozvídáme, že magická komunita je rozšířenější, než by se na první pohled mohlo zdát, ale dočkáme se například také vysvětlení toho, co se vlastně stalo při nechvalně proslulé bitvě u Ettersbergu, která znamenala totální zkázu pro britské čaroděje.

Pokud však čtenář doufá, že v Záludném létě najde odpovědi na palčivé otázky z předchozího dílu Prokleté domovy, dočká se velkého zklamání. Přesto si myslím, že vést příběh tímto směrem bylo dobré rozhodnutí. Ne každý autor má odvahu podniknout něco obdobného a Ben Aaronovitch tím dokazuje, že stále umí překvapit. Záludné léto je důkazem toho, jak moc Peter Grant jako postava od počátku série dospěl. Do řešení magických problémů, které ho, jak se zdá, pronásledují na každém kroku, se nyní pouští s obrovským sebevědomím a je stále nesmírně zábavné ho při tom sledovat. Jedinou negativní věcí na celé knize tak zůstává její až příliš náhlý konec, který by si rozhodně zasloužil podrobnější rozvedení.

Originální název: Foxglove Summer
Nakladatelství: Argo, 2017
Překlad: Milan Žáček