Sylvain Reynard: Temný Říman

Nad územím italské Florencie se stahují mračna a William s Raven budou muset v třetím dílu upíří trilogie od Sylvaina Reynarda tvrdě bojovat nejen o svou lásku, ale i o své životy.

Princi florentskému se podařilo přežít pokus o svržení. S nepřáteli, pokud nezmizeli, se tvrdě vypořádal a ke spokojenosti mu chybí jedině jeho milovaná Raven. Tu právě jednotka bývalého a dočasného vládce Florencie společně s její sestrou transportuje do Vatikánu k otci Kavanaughovi, aby došlo ke smíření s Kurií. Cestu jim zkříží cizí upíři i nemilosrdní Lovci.

Sylvain Reynard pokračuje v partii rozehrané už v novele Princ a vyostřené v románu Temný stín. William se částečně vypořádal se zrádci, ale do popředí se dostává katolická Kurie a prastarý tajemný upír Říman. Zároveň dochází k dalším odhalením z Williamovy minulosti a Raven prokazuje, že není žádná křehoulinká květinka. Oba hrdinové se stále lehce vyvíjí.

K hlavním hrdinům se přidávají i další postavy, ať známé z předchozích knih – otec Kauvanaugh, inspektor Batelli, upírka Aiobhe, nebo úplně nové – Říman či Borek. Své obvyklé cameo budou samozřejmě mít i hrdinové z Gabrielovy trilogie. Množství zajímavých postav a jejich nelehkých vztahů zůstává téměř nevyužito a je smutné, že řada možných zápletek s nimi přišla vniveč.

Opět nechybí množství odkazů na renezanční umění, architekturu i náboženství, i když jejich počet je mnohem nižší než dřív. Je pravda, že čtenář si už možná nějaké informace pamatuje, zopakování po takové době ovšem určitě neškodí. Tentokrát kvůli zapojení Kurie z Vatikánu dominují příběhu odkazy na křesťanství. České čtenáře ovšem potěší zmínka o Praze a Čechách, i když místní upíří klany by s tím asi nesouhlasily. Za to patří kanadskému spisovateli veliké plus.

Svým dějem Temný Říman působí po předchozích dílech série poněkud uspěchaně. Pryč jsou mistrovské intriky. Temný i tajemný fantasy svět florentských upírů je totálně upozaděný až příliš silným milostným dramatem mezi Raven a Williamem, kteří bojují o svou zakázanou lásku. Sylvain Reynard se ze všech sil snaží dotáhnout dějovou linku do plánovaného konce, který je sice v některých ohledech naprosto překvapivý, ale svůj příběh okrádá o magické kouzlo a atmosféru Prince i Temné Raven.

Při dočtení poslední stránky příběhu se místo spokojenosti nad literárním zážitkem dostaví lehké zklamání, že je konec. A co se stalo s…?  Stihla Raven…? Opravdu Borek…? Takových nezodpovězených otázek zůstalo spousta. Snad až příliš. Třeba bude další román…

Vydal: XYZ, 2017
Překlad: Hana Netušilová, Kristýna Vyhlídková
304 stran / 299 Kč