Františka Vrbenská, Zuzana Hloušková (eds.): Žena se sovou

Žena se sovou, druhá sbírka povídek českých a slovenských autorek z kolekce Lehké fantazijno, zabrousí do rozmanitých žánrů a stylů.

Ludmila Vaňková v povídce První rychlost vyslala na meziplanetární let vědce pověřené úkolem najít na cizí planetě živé organizmy. Ovšem není planeta jako planeta a vesmír, či dokonce galaxie je velmi relativní pojem z pohledu toho, kdo se dívá.

Iva Mrkvičková ve Sveru vypráví o národu, který kdysi žil v zeleném tichu pod majestátnými stromy v laskavé náruči boha Kaurimooka. Nyní po několik generací vyhnaní ze svých domovů na mrazivé pláně a ledovce dalekého Sveru mají novou naději.

Lovci krabů, jež vyplouvají z přístavu Dutch Harbor, si dokážou v sezóně vydělat pěkný balík. Tedy pokud loď dorazí pokaždé s úlovkem zpět a posádka přežije neskutečnou dřinu, úrazy a bouře v mrazivém podnebí. Hlavní hrdina Zlatých mlh na pobřeží Františky Vrbenské se po prodělaném infarktu snaží dostat ke své partě do přístavu, ale osud mu staví do cesty zkoušky, jež ho mohou zavést na palubu lodi, nebo úplně jinam.

Lívia Hlavačková v povídce Dieťa stepi nabízí alternativní historii s příměsí fantasy z mongolských plání o matce, která chrání své dítě.

Achurův chrám v povídce Hvězdář se dívá nahoru Blanky Jiruškové je sídlem strážců vědění, které kdysi patřilo bytostem z jiného světa. Střeží své knihy a svitky před vnějším světem, tajemství v nich ukrytá nejsou pro oči každého. V blízkém městě se však našla žena, která založila spolek vědění, jenž zaujal i některé žáky chrámu. Tajně opisují knihy a pašují je pro ni ven. Když je jeden z nadaných žáků přistižen nad mrtvým tělem knihovníka u vzácných svitků, není o jeho vině žádných pochyb. Skoro.

Jitka Ládrová v povídce Ornáda vypráví o silných ženách ve světě magie, které se sice nemohou fyzicky vyrovnat mužům, ale mají jiné vlastnosti, v nichž je mohou předčit a mít osudová poslání.

Věra Mertlíková navařila Lektvar správných žen. Dnešní moderní psychology hravě trumfne vesnická vědma čarodějka, která umí poradit a pomoci všem. Na řadě je vlastní vnučka, jež má trápení se svým přítelem a potřebuje se správě rozhodnout. Pomoci jí má lektvar správných žen, ale najít za tmavé noci byliny k jeho přípravě je velmi náročná záležitost.

Běžící muž Daniely Kovářové ukazuje, kam až může zajít hraní počítačových her, když se nedospělý kluk snaží jejich hraním utéct od problémů rozvádějících se rodičů.

V zemi Svalbaldu panuje neměnný řád. Půlku roku vládne slunce, které nezapadá, a půl roku tuhá zima, kdy se slunce ztratí kdesi pod obzorem. Obyvatelé Svalbaldu nyní ale marně čekají v závějích a mrazu na jeho návrat. Dřevo dochází, hrozí hlad, a tak se snaží mezi sebou najít někoho, kdo dojde k Vahám osudu zjistit, co se pokazilo, a proč Sněžná paní, což je zároveň název povídky Miroslavy Kvášové, nepředala svou vládu Vládci světla.

Vysněná dovolená daleko od lidí může vypadat různě. Maja si představovala ostrov v Karibiku, ale Adam ji odvezl do opuštěné horské chaty, kde není ani elektřina ani telefonní signál. Lékař Maje doporučil klid, zda ho ale na chatě s podivným sousedem nalezne, je otázka, na kterou odpoví Slučka Kataríny Soyky.

Na Zemi se po apokalypse daří jen mutantům, dozvídáme se v povídce O pár kroků blíž Martiny Bellovičové. Lidé se po nakažení virem stali něčím jiným a lidstvo pomalu vymírá. Populace v izolaci stárne a ubývá mužů schopných zplodit potomky. Pomoci má výzkum na mutantech, kterého se účastní mladý Satoru z Tokia.

Když jste šotek tiskaříček, je vaším úkolem dohlížet na bezchybný chod strojů v tiskárně a případně je i opravovat. Ale tím největším úkolem je v povídce U Gutenberga! Kateřiny Foltánkové dohlížet na svobodu slova. Co kdyby se objevila nezdolná bytost Cenzura?!

Jana Rečková v povídce Kamarádky navždycky představuje Itiku a Ninku, jejichž kamarádství přetrvalo i smrt jedné z nich. Ninka si kvůli nešťastné lásce vzala život a Itika ji teď chodí navštěvovat. Ninka však touží po pomstě a její síly vzrůstají.

Žena se sovou začíná předmluvou Martina Fajkuse a končí doslovem Doslov aneb Fantastické ženy na Slovensku od Alexandry Pavelkové. Antologie se skládá ze třinácti povídek, jež na první dojem nespojuje žádné společné téma ani zápletka. Ale dá se o většině z nich napsat, že oplývají dávkou moudrosti, kterou hlavní postavy vzniklý problém vyřeší. Sova v názvu knihy pak dává smysl.

Pouze dvě povídky napsaly autorky ze Slovenska, ale děj pouze několika z nich se odehrává v našich, nebo slovenských krajích.

K žánru sci-fi se řadí První rychlost, čistou fantasy jsou Hvězdář se dívá nahoru, Ornáda, Sněžná paní a možná i Sver, u něhož není jasné, kde a kdy se odehrává. Mezi duchařské příběhy se řadí Zlaté mlhy na pobřeží a Kamarádky navždycky. Vyloženě hororovou povídkou je Slučka. Ostatní se dají označit za mix žánrů: Dieťa stepi, Běžící muž, nebo urban fantasy Lektvar správných žen, U Gutenberga!. O pár kroků blíž je z oblasti postkatastrofické literatury.

Ne všechny povídky se mi zamlouvaly, některé mě ovšem vyloženě nadchly. Jsou to Ornáda, jež mi připomněla jednu povídku z on-line šuplíku nadějných autorů Bez hranic, Sněžná paní, kterou bych si ráda přečetla jako celou knihu, nebo aspoň román ze stejného prostředí, a do třetice jsem se moc dobře bavila u peripetií vesnické čarodějky v povídce Lektvar správných žen. Ten lektvar bych taky moc potřebovala!

Ve sbírce si každý určitě najde tu svou a příznivci celé čtyřdílné série Lehké fantazijno se mohou pomalu těšit na další díl s názvem Žena s drakem, který by měl vyjít ještě v tomto roce.

Vydal: Fortna, červen 2017
Obálka: Jana Šouflová