Neil Gaiman, P. Craig Russell: Druhá kniha hřbitovní

Netrvalo dlouho a Comics Centrum přináší čtenářům druhou část příběhu Nikda Owense – chlapce, kterého ve známé knižní předloze Neila Gaimana vychoval hřbitov. Na konci prvního dílu jsme ho v krátké mezihře opustili ve chvíli, kdy znovu ožívá dávné zlo, a jeho život se tak brzy zřejmě opět ocitne v ohrožení.

Zatímco První kniha hřbitovní v krátkých samostatných kapitolách ukázala, jak se hlavní hrdina dostal mezi mrtvé, a postupně představila pochmurné záhrobní prostředí s dalšími postavami, které většinou nad Nikdem drží ochranou ruku, pokračování je spíše jedním dlouhým příběhem o závěrečném zúčtování. I když pochybuji, že by se kdokoliv pokoušel naskočit rovnou do druhého dílu, čtenářskému zážitku určitě prospěje, když si znovu připomene začátek a v ideálním případě zvládne obě knihy společně na jeden zátah. Na scéně se totiž postupně objevují staří známí – a to doslova, protože nejen Nikdo povyrostl o několik let. Místo malého kluka, který se zaujetím objevoval magický svět mrtvých, teď sledujeme kroky mladého muže, jenž má potíže zapadnout mezi vrstevníky ve škole a musí čelit hrozbě, která ho v dětství připravila o celou rodinu.

Nikdo se však nestaví pouze do klasické role pasivního dorostence v ohrožení. S ohledem na netradiční výchovu je pro něj smrt naprosto normální a běžná věc, a proto sám sebe pasuje do role vykonavatele pomsty. Nejenže se rozhodne čelit tajemnému muži jménem Jack, ale dokonce po něm sám začíná pátrat, aby se s ním mohl střetnout. Díky tomuto aktivnímu přístupu nás čeká mnohem akčnější podívaná než v úvodní, spíše poetičtější části příběhu. Jak již bývá u Neila Gaimana dobrým zvykem, všechny drobné detaily a předchozí vysvětlivky ponurého světa se ke konci protnou v logickém celku.

Stejně tak není co vytknout ani překladu Jana Kantůrka a všem kreslířům, kteří se podíleli na ilustracích, i když přechod stylu mezi krátkou úvodní školní kapitolkou a hlavní částí mi tentokrát přišel o něco násilnější než v první knize. Opět však platí, že stačí pár stran ke zvyknutí, nejedná se totiž o nic vysloveně rušivého, protože vizuální orientaci v postavách ani prostředí čtenář neztratí.

Doporučený čtenářský věk nakladatelstvím je 10+, s čím se dá bez potíží souhlasit, protože na rozdíl třeba od série Zámek a klíč není komiks schválně nijak názorný a i nepěkné věci jsou vykresleny poměrně decentním způsobem, případně si to hrdinové raději z tohoto pohledu pragmaticky odříkají.

V podstatě asi jediný faktem, proč nedopřát zajímavý příběh v této podobě dorůstající drobotině a nechat si ho spíše pro sebe, je výsledná cena obou svazků, která ale i díky tvrdé vazbě a pěknému přebalu odpovídá žánrovému standardu celobarevného komiksu. Což je zároveň i dobrá zpráva na závěr – Knihám hřbitovním se zaslouženě dostalo odpovídající luxusnější úpravy, protože udělat z nich brožovanou sešitovku by byla vysloveně škoda.

Neil Gaiman a P. Craig Russell: Druhá kniha hřbitovní
Kresba: David Lafuente, Scott Hampton, P. Craig Russell, Kevin Nowlan, Galen Showman
Nakladatelství: Comics Centrum, 2017