Neil Gaiman, P. Craig Russell: První kniha hřbitovní
Představovat Neila Gaimana jako autora s obrovskou představivostí a skvostnými nápady, které dokázaly spoustu čtenářů přitáhnout k jeho knihám, je nejspíše zbytečné. Každý, kdo se alespoň trochu orientuje ve fantastice nebo komiksovém žánru, se s ním již určitě setkal.
Jak je z názvu patrné, První kniha hřbitovní je grafickým zpracováním Knihy hřbitova, takže velmi pravděpodobně většina z potencionálních zájemců o koupi již román četla, a tím pádem má poměrně jasnou představu, co může očekávat. Příběh chlapce vychovaného hřbitovem Nikda Owense sice můžeme s klidným svědomím zařadit mezi část autorovy tvorby pro mládež, ale v porovnání s Koralinou je o dost temnější a vhodnější spíše už pro o něco odrostlejší čtenáře.
Nemyslím si, že by zrovna v dnešní době mohl někdo při čtení dojít k závažné újmě nebo traumatu, protože i velmi nepěkné věci jsou podávány s určitou dávkou nadhledu, ať se již jedná o samotný úvod, kdy Nikdo po vyvraždění své rodiny nachází azyl mezi mrtvými, nebo o opatrné prozkoumávání zákonitostí ponurého záhrobního světa. Jenže je přeci jenom rozdíl, jestli dítku svěříme do rukou brožovaný komiks za pár korun jako v případě známější zfilmované „knoflíkářky“, nebo velmi pěkně vyvedený vázaný dvojsvazek s pořizovací cenou překračující tisícovku.
Rozdělení dílčích sešitů kopíruje strukturu jednotlivých kapitol knižní předlohy. Proto se nejprve dozvíme, jak se vlastně Nikdo na hřbitov dostal, jak si posléze našel první „živou“ kamarádku a co se skrývá hluboko v podzemním nemrtvém světě. Odhalíme tajemství čarodějčina hrobu a zatančíme si děsivý tanec smrti. Závěrečná mezihra se pak jako správná vábnička opět vrací k hlavní dějové lince, kdy vraždící Jack znovu nachází Nikdovu stopu a plánuje dokončit rozdělanou práci.
Samozřejmě pokud by čtenář chtěl, může autorovi snadno nastavit zrcadlo, protože logika občas trošku zaskřípe (malý chlapec žije sám dlouhá léta na hřbitově, ale nikomu to nepřijde divné, nebo jeho kamarádku opakovaně berou rodiče na pravidelné hrací výlety tamtéž), ale v pestré záplavě více či méně zábavných nemrtvých postaviček na tyhle myšlenky není prostor. A když už Neil Gaiman lehce zabrnká na temnější strunu, dokáže být jeho dílo mezi řádky i pěkně depresivním kouskem. Do Sandmana má sice pochopitelně daleko, přesto občas na těch správných místech ze slov paní Smrti, čarodějky Lízy nebo upíra Silase zamrazí.
Překladu Jana Kantůrka jako tradičně není co vytknout a ve srovnání s knihou si poradil i s několika většími oříšky, aniž by působily jakkoliv rušivě. O grafickou podobu se rovným dílem v jednotlivých částech postaral kolektiv níže uvedených kreslířů. Každý z nich k tématu přistupoval trošku odlišným způsobem, ale nikdo z nich výrazněji nevybočuje z nastavené linie úsporné, přiměřeně detailní a nepříliš extravagantní barevné kresby. Přestože tedy vykazující drobné odlišnosti, není to ke škodě a naopak celkem zajímavě to podtrhuje fakt, že každý z uzavřených příběhů se nese v trochu odlišném duchu. Velmi dobře také fungují chvíle, kdy postavy opouštějí předepsaný vzorec svého emočního chování. Odtažitému upířímu mentorovi tak uvěříme, že má o malého chlapce opravdu strach, nebo že si chladná paní Smrt na okamžik dovolí chlácholivě zažertovat.
První kniha hřbitovní je tedy ideální volbou pro všechny, kteří si během dlouhých podzimních večerů chtějí alespoň na chvíli odpočinout v trochu jiném světě a nijak jim nevadí, že se v něm nachází polorozpadlé hrobky se spoustou zatuchliny a trocha černého humoru se špetkou duchařských ingrediencí.
Samozřejmě lze předem odhadnout, jak celý příběh asi dopadne, přeci jenom se stále ještě nacházíme na poli dětské literatury. Ve srovnání třeba s obdobně laděnou sérií o Darrenu Shanovi však díky jednomu uzavřenému příběhu a větší porci hravosti Nikdo Owens jasně vítězí a je úplně jedno, jestli v klasického knižní nebo této komiksové podobě.
Neil Gaiman a P. Craig Russel: První kniha hřbitovní
Kresba: Kevin Nowlan, P. Craig Russell, Scott Hampton, Tony Harris, Galen Showman, Jill Thompsonová a Stephen B. Scott
Nakladatelství: ComicsCentrum, 2016
Překlad: Jan Kantůrek
Počet stran: 192 barevných
Cena: 599 Kč