Peter Newman: Tulák

Katastrofický scénář zániku světa při kolapsu slunce se nevyplnil. Rozdělení slunce však mělo vliv na otevření Trhliny, z níž vyšly hordy démonů, kteří svou podstatou deformují vše živé. Potlačit novou hrozbu měli Andělští rytíři, ale boj prohráli.

Newman_TulakSvět byl před vpádem démonů velmi technicky vyspělý, opatrovaný vládnoucí Sedmou a jejich hybnou silou zjednávající řád ‒ Andělskými rytíři. Ti prodělávají dlouhý výcvik, aby mohli ovládat zpívající meče obdařené zvláštní silou, jež působí na veškerou špatnost. Po otevření Trhliny, kterou měli rytíři hlídat, však jejich většina vedená členem Sedmy Gamou padla a s nimi i jejich meče a technika. Celá města jsou v troskách, démoni obsazují stále vzdálenější území od Trhliny a ti nejsilnější z nich se snaží dosáhnout vrchu nad ostatními. Lidé, zvířata a rostliny jsou záměrně nebo i jen přítomností démonských podstat nakažení a pozměnění, život nemá žádnou cenu. Lidé jsou sluhy, hračkami nebo dobrovolnými spojenci. Ale je tu ještě němý Tulák, který putuje za pevně daným cílem s okřídleným mečem u boku, dítětem pod kabátem a vzpurnou kozou. Nese Zlo, které démony ohrožuje, a démoni musí Zlo zničit.

Peter Newman vyrůstal a studoval v Londýně činohru a pedagogiku na Central School of Speech and Drama, nyní žije v Somersetu se svou rodinou. Pracoval jako učitel na střední škole a Tulák je jeho prvotinou. V originále vyšlo letos pokračování s názvem The Malice (Zlo) a v roce 2017 má vyjít závěrečná část trilogie s názvem The Seven (Sedma). V říjnu vyšel k románu o Tulákovi krátký příběh pod názvem The Hammer and the Goat (Kladivo a koza). Newman se nyní činí jako instruktor firewalkingu a na svých stránkách o sobě uvádí: “Píšu, běhám a občas předstírám komorníka.”

Newmanův postkatastrofický svět (možná zrovna ten náš) představuje zajímavou směsici fantasy a sci-fi. V románu se prolínají kapitoly ze současnosti s dobou, kdy došlo k otevření Trhliny, čtenáři se tak postupně objasňuje pozadí a vývoj událostí kolem Tuláka a démonských stvoření. Mezi troskami měst, létajících lodí, udělátky a počítačovou technikou se lidstvo vrací v důsledku pohromy ke svým počátkům. Autor využil příležitosti v času nedostatku ukázat, že v lidech dřímá to nejhorší i nejlepší. Tulák se svou čistou duší prochází tím vším, mlčenlivý a konající, pohnutky a hnutí mysli za něj v knize obstarává jeho doprovod a nepřátelé.

Peter Newman píše docela strohými větami, děj plyne pomalu až na momenty střetů a konfliktů, čtenář získává informace postupně a hodně dlouho neví, kam vlastně Tulák jde, proč tam jde a co je to Zlo, které démony tak děsí.

Newmanův Tulák, ač není na originální téma, mě svým stylem a zvláštností zaujal. Potěšilo mě, že jsem musela dlouho dumat, jak to s tím Zlem je (rozpor mezi tím, co pro koho znamená zlo, když sám zlo představuje), kde se vlastně Tulák vzal a jakou roli v příběhu hraje autorem často zmiňovaná koza. Té by tam mohlo být i méně, ale kdo ví, jaké s ní má autor další plány. Teorií mě napadá několik, tak snad se dočkáme dalšího dílu také v češtině.

Vydal: Host, 2016