Cassandra Clareová: Mechanický anděl (Pekelné stroje 1)

Píše se rok 1878. Šestnáctiletá Tessa Grayová připlouvá z New Yorku do Londýna, aby našla svého bratra Natea. Jenže ihned po příjezdu je uvězněna Temnými sestrami, které v ní násilným chováním probudí skrytou nadpřirozenou schopnost. Tessa brzy zjišťuje, že svět není tak obyčejný, jak jí vždy připadal.

Od Temných sester Tessu vysvobodí skupina lovců stínů. Osamělá dívka najde útočiště v jejich Institutu a rychle se zaplétá do ponurého světa, ve kterém se prohání vlkodlaci, upíři a jiná nebezpečná stvoření. Ani Tessa není obyčejná smrtelnice, ovládá neobvyklou schopnost proměnit se v jakoukoliv osobu na světě. Právě tahle její vlastnost láká mocného Magistra, který udělá vše pro to, aby získal Tessu a zničil lovce ochraňující svět před temnými tvory.

Clare_Mechanicky-andelTrilogie Pekelné stroje časově předchází šestidílné sérii Nástroje smrti. Na rozdíl od již vydané série v sobě nese nádech steampunku, jelikož Cassandra Clareová přidala do příběhu několik mechanických strojů. Přestože předchozí znalost Nástrojů smrti není k pochopení příběhu nutná, rozhodně se vyplatí. Svět lovců stínů v Mechanickém andělovi není tak podrobně vysvětlený, navíc se tu objevují některé postavy, které už fanoušci Nástrojů smrti znají a milují.

Hlavní postavy postrádají hloubku, a dokonce působí jako vystřižené z Nástrojů smrti. Kromě křehké Tessy vhozené do nebezpečného světa zde najdeme také pohledného Willa, který si svým sarkasmem a často bezohledným chováním drží od těla každého, s výjimkou nejlepšího přítele Jema. Mezi Tessou a Willem to jiskří od prvního okamžiku, jak se dá v románu pro mládež očekávat.

Zasazení do viktoriánského období by bylo úžasné, kdyby si autorka dané období pořádně prostudovala a dala si práci ho detailněji vykreslit. Čtenář lehce zapomene, v jaké době se nachází, protože většina postav v knize se chová velice neformálně a rozhodně ne tak, jak by se v devatenáctém století slušelo. Snad pouze Tessa si uvědomuje, co se hodí a nehodí, ovšem nechová se podle toho.

Fanouškům, kteří již svět lovců stínů znají, nepřinese Mechanický anděl nic nového. Cassandra Clareová se vyžívá v popisování nepodstatných věcí, čímž zbytečně prodlužuje román, a navíc místy vykrádá samu sebe. Přesto příběh nabízí akci i zajímavé zvraty.

Druhý díl s názvem Mechanický princ by měl vyjít letos v květnu.

Vydal: Yoli, 2015