Cassandra Clare: Město z kostí

Clary Frayová je normální patnáctiletá holka, která žije jen se svou matkou a schází se s kamarádem Simonem. Jednoho večera je v klubu svědkyní vraždy chlapce, kterého ve skladišti klubu popraví trojice lidí s podivnými tetováními. Brzy nato Clařina matka zmizí, na Clary zaútočí démon a Clary začíná vidět věci, které doteď znala jen z mýtů a báchorek.

Clare_Mesto_kostiClary se nikdy nepovažovala za výjimečnou dospívající dívku. Volný čas tráví po kavárnách s kamarádem Simonem a na rozdíl od mnoha hrdinek paranormálního žánru pro dospívající neteskní po osudové lásce. Sekundantem jí je lovec stínů Jace, namyšlený, zdánlivě lehkomyslný frajírek házející jednu sarkastickou hlášku za druhou. Dvojici doplňují rozmanité vedlejší postavy, ať už je to krásná lovkyně stínů Isabella, její arogantní bratr Alec, Clařin kamarád do deště Simon, mocný čaroděj Magnus či učitel lovců Hodge, který lovce připravuje na válku s nebezpečným Valentýnem.

Postavy samotné jsou na první pohled poměrně ploché a nevybočují z role, kterou jim autorka dala, na pohled druhý ale skrývají tajemství a sledují své vlastní plány, tudíž na čtenáře čeká mnoho překvapení. To, na čem příběh ale staví především, je detailně vypracovaný svět bytostí spolu s jejich komplexně vysvětlenou politikou a pohnutkami. Čtenář se tak seznámí s vlkodlaky, upíry i démony, kteří ale nepřesahují základní charakteristiky dané jim žánrem a spíše zaujmou v detailech.

Některé sekvence v příběhu působí ovšem spíše dojmem vaty, která nemá na děj vliv a jejímž jediným úkolem je představit čtenáři další frakci nadpřirozených bytostí. Dialogy povětšinou postrádají jiskru, ve vygradovaných scénách chybí napětí, postavy působí poněkud odtažitě a je těžké se do nich vcítit už proto, že přes splašený děj se o nich čtenář v podstatě nic nedozví. Výjimkou jsou snad jen odhalená minulost dvojice hlavních hrdinů a sem tam nějaká minoritní informace.

Román je psán v er-formě z úhlu pohledu hlavní hrdinky, čtenář tak zná její myšlenky, domněnky a vše nové tak objevuje jen s ní, přesto se několik důležitých okamžiků ve vývoji příběhu stane mimo scénu a čtenář se o nich dozvídá až zpětně.

Román může lehce nudit někdy až přílišným množstvím pro děj zbytečných popisů a občas nějakou tou uměle vsazenou scénou, Cassandra Clare ale na stránkách svého románu přináší propracovaný svět a akcí nabitý příběh, v němž se postavy, a s nimi ani čtenář, ani na chvíli nezastaví, proto se těším, až mě Podsvěťané, jak autorka své nadpřirozené bytosti nazývá, zavedou tentokrát do Města z popela.

Vydal: Knižní klub, 2013