M. A. Larson: Princezna Bojovnice

Žila byla jedna mladá bezejmenná dívka, která se ztratila při cestě temným a děsivým lesem. Neočekávaně, ve stínu agresivních stromů, spatřila vzdálené světýlko. Když přišla blíž, objevila chýši zlé čarodějnice, která věznila zraněného mladíka. Dívka i mladík spolu uprchnou a brzy zjišťují, že mají stejný cíl cesty: Korunní akademii, kde se z chlapců stávají rytíři a z dívek princezny.

Larson_Princezna-BojovniceTajemná dívka (s menší ztrátou paměti) je brzy svými novými kamarádkami překřtěna na Evie a zapojuje se do náročného studia, jehož cílem je z urozených i neurozených dívek vychovat slavné a silné princezny, které svou obětavostí, láskou, dobrotou a laskavostí dokážou přemoci zlé čarodějnice sužující a ničící celá království. Při svém výcviku i neplánované praxi naráží až příliš často na Remingtona, dalšího kadeta akademie, s kterým prchla z chýše zlé čarodějnice. Sesterstvo čarodějnic začíná však svými útoky až příliš dosahovat k hranicím akademie a atmosféře rozhodně nepomůže oznámení, že se někde mezi kadetkami nachází budoucí Princezna Bojovnice.

Kadetka Evie působí nepřirozeně tajemně a zpočátku trochu natvrdle a nesympaticky. Jen pomaloučku se odkrývají její tajemství a ještě pomaleji k ní vzrůstají sympatie. Její nové nejlepší kamarádky působí velice zaměnitelně. Vyčnívá vlastně jen její hlavní oponentka Malora. Remington je vtipný, má rozhodně pár triků v rukávu a mohla by s ním být docela zábava, kdyby dostal víc prostoru. Nejlepší vedlejší postavou dozajista zůstává troll Rumplšmikfrak, skvělý krejčí a učitel tajů módy. Ten je zkrátka senzační.

Americký scenárista filmů a seriálů pro děti M. A. Larson se při psaní Princezny Bojovnice inspiroval mnoha proslulými pohádkami. Vždyť první setkání Evie a Remingtona  připomíná Perníkovou chaloupku a brzy se objevují odkazy na nejlepší dřívější studentky Korunní akademie, mezi nimiž nechybí Růženka, Sněhurka a spousta dalších proslulých hrdinek. Samozřejmě jako v každé správné pohádce tu čtenář najde zlé čarodějnice škodící lidem nebo zubaté draky.

Princezna Bojovnice patří do žánru young adult fantasy říznuté pohádkovou klasikou. Příběh pro mladé dívky napsal trochu netypicky muž, ale rozdíl není příliš patrný. Rozhodně skvěle vystihl poměry v dívčí části akademie, kde nechybí typická rivalita mezi děvčaty, kolektivní oblíbenkyně, vyvrhelové a soupeření o chlapce. Zkrátka něco jako Bradavice, Vampýrská akademie nebo jiné vzdělávací ústavy s nadpřirozenými osnovami.

Čtenářky možná zarazí poměrně silné genderové rozdělení rolí. Mladí budoucí rytíři se učí boji a samozřejmě spoustě dalších důležitých věcí, jako jsou dvorské způsoby a záchrana princezen. Děvčata naopak trénují na hromadu domácích prací a jak se nechat zachránit za pomoci rytíře. Jejich bojovými atributy proti čarodějnicím je laskavost, odvaha a dobré srdce. Jen to moderní nakopávání záporáků chybí. Houf nebezpečných šlechtičen ve stylu druhého filmového Shreka tu zkrátka nehledejte.

Princezna Bojovnice je první díl ze série Korunní akademie. Druhý plánuje autor vydat někdy v roce 2016. Trochu nešťastně působí český název, který neodpovídá originálnímu Pennyroyal Academy. Princezna Bojovnice naopak svádí ke vzpomínkám na jednu slavnou seriálovou bojovnici, která se toulala antickým světem a potíže s nepřáteli neřešila jen laskavostí a dobrým srdcem. Xeně ovšem kadetka Evie nesahá ani po kotníky.

Vydalo: Argo, 2015