L. J. Smith: Doupě (Zakázaná hra 2)

Literární recenze / 18.11.2015 /

Studentka Jenny dokázala společně se svými přáteli po značných komplikacích tajemnou Hru vyhrát a Stínového muže Juliana porazit a uvěznit. Bohužel velice krátce poté někdo nebezpečnou Hru ukradl a partě kamarádů nezbývá než se ji pokusit najít, aby zabránili Julianovi v návratu a v pomstě.

Smith_Zakaza-hra_DoupeJenny, Tom i ostatní žijí ve stresu, že se Julian vrátí, a chytají se každé sebemenší stopy, která by je dovedla ke Hře. Zároveň se snaží vypořádat se smrtí kamarádky, která se stala obětí svojí oživlé noční můry. Jenny měla úžasný nápad oznámit policii, co se stalo, ale kdo by něčemu natolik přitaženému za vlasy věřil. Ukazuje se, že občas je lepší mlčet a nezatahovat okolí do životních komplikací.

Jenny je stále ta naivní a optimistická dívka, která s umíněností sobě vlastní nedovolila, aby ji Julian porazil, a zachránila i své přátele. Její vztah s Tomem se ovšem ocitl v těžké krizi. Jenny by potřebovala oporu, ale Tom se pokouší vyrovnat s šílenou skutečností, že po jeho děvčeti touží nadpřirozené stvoření. Jenny získala trochu sebevědomí a Julian ji přitahuje. Nemiluje ho sice jako Toma, ale rozhodně ji nenechává chladnou. Julian si udržel své charisma, ale víc se o něm mluví, než je přímo na scéně.

Zakázaná hra míří do druhého kola. V Lovci se musela Jenny s přáteli dostat do nejvyššího patra domu, protože se stali součástí Hry. V Doupěti se pohybují ve své realitě a musí zabránit tomu, aby skončili na místě mezi svým a Stínovým světem.

Více než polovina knihy se nese v duchu pubertálního psychothrilleru, kdy se všichni obávají Julianova návratu a snaží se tomu zabránit. L. J. Smith v tu chvíli hraje na emoce, vytváří hororovou atmosféru a dostává své postavy do napětí, při němž vychází najevo jejich skutečná povaha. V druhé, slabší části se konečně naplno rozehrává nová hra. Její děj by se dal označit jako chaotický, šíleně rychlý a vycucaný z prstu na poslední chvíli. Jako kdyby si autorka po zajímavě rozehraném začátku uvědomila, že se nevejde do předepsaného počtu znaků a že má deadline za dveřmi, a  snažila se román došít velice horkou jehlou.

První díl trilogie Zakázaná hra patří mezi nadprůměr v žánru young adult, přestože v originále vyšel před víc než dvaceti lety. Hlavní hrdinové žijí v době bez internetu, mobilních telefonů a dalších technických vymožeností, ale příběh dokázal zaujmout. Doupě ovšem dává zapravdu známé teorii o druhých dílech, které nedosahují kvality těch prvních. Snad L. J. Smith ve třetím díle svým spisovatelským uměním napraví neslavný dojem a vrátí trilogii do nadprůměrné úrovně.

Vydal: Fragment, 2015