L. J. Smith: Lovec (Zakázaná hra 1)

Literární recenze / 20.3.2015 /

Měla to být zábavná oslava Tomových narozenin, ale pro Jenny a jejích šest přátel se z toho stal boj s nejhoršími nočními můrami. Jejich protihráč, tajuplný Julian, nehodlá prohrát, ale naopak získat tu nejvyšší výhru.

Smith_Zakazana-hraSedmnáctiletá Jenny Thorntonová  pořádá narozeninovou párty pro svého kluka Toma. Původně si měli užít kalifornský mejdan u bazénu, ale počasí jim to překazilo. Jenny má v plánu zajistit zábavu pro celou sedmičlennou partu. Vydá se nakupovat do pochybné čtvrti Eastman Avenue, kde ji začnou sledovat dva podezřelí chlápci. Ukryje se před nimi v obchodě nazvaném Další hry, který vypadá jako kombinace specializovaného starožitnictví a moderní prodejny. V Jennyně případě se spíš jedná o přechod z bláta do louže, za což může tajemný prodavač se zvláštníma uhrančivýma modrýma očima. Jenny je z něj celá pořádně mimo, ale nakonec si z obchůdku odnese bílou krabičku s tajemnou Hrou a divný pocit, že bělovlasého mladíka neviděla naposledy. Večer otevře parta hru a najde v ní třípatrový viktoriánský vystřihovací domeček, kde straší Stínový muž se svými pomocníky. Každá hrací figurka musí představovat jednoho člena party a každý z nich musí na lísteček nakreslit svou nejhorší noční můru. Hra může začít.

Jenny působí jako sladká, zbrklá, naivní sedmnáctiletá středoškolačka, které nedocházejí určité věci, ale má dobré srdce. Už od druhé třídy miluje Toma. Ten je úžasný, a dokonce reprezentuje školu ve třech sportech. Ovšem i průměrní sourozenci spolu komunikují častěji než tahle dvojka. Není proto divu, že Jenny totálně vyvede z míry Julian z obchodu s hrami. Exotický, tajemný a totální bad boy od hlavy až k patě. Svým charismatem strčí Toma hravě do kapsy. Jeho jediný závažný nedostatek představuje jeho posedlost Jenny. Čtenářky Zakázané hry ho nepochybně budou milovat a s chutí by si ho přivlastnily, i když má tak špatný vkus. Julian není obyčejný člověk, a proto mu zůstávají některé aspekty běžného života utajeny, takže se snaží Jenny získat po svém.

Lovec je první díl young adult trilogie od známé autorky L. J. Smith, která se do českého povědomí dostala známou sérií Upíří deníky. Možná se to bude zdát neuvěřitelné, ale Zakázaná hra vyšla v originále už v roce 1994 a stále nic neztratila na svém kouzlu. Hlavní hrdinové sice neznají mobilní telefon a počítače jsou v plenkách, ale při Hře je stejně nepotřebují, i když dnes by nejspíš celá parta pohrdla deskovou hrou a vrhla se na on-line pařbu.

L. J. Smith se při psaní lehce inspirovala bájí o Hádovi a Persefoně i severskou mytologií. Celý příběh protkává psychologický motiv boje s vlastními nočními můrami, které mohou vypadat zdánlivě neškodně, ale ve skutečnosti dokážou i zabít. To dává Zakázané hře místy až hororový nádech a možná ji nejedna slabší povaha bude muset číst během slunného dne, protože co kdyby na ni ze stránek vyskočil Julian (v lepším případě), případně nějaká chutná noční můra.

Bez ohledu na dobu svého vzniku patří Zakázaná hra: Lovec ke špičce žánru young adult. Největší slabinou celého příběhu je příliš hodná hlavní hrdinka, i když ani ji nenechají herní zkoušky duševně nedotčenou. Rozhodně stojí za to poznat Juliana se zvláštníma modrýma očima a dozvědět se, jaké okolnosti svedly jeho a Jenny dohromady. Něco na té Hře je a Lovec nejspíš nebude posledním setkáním Juliana a Jenny.

Vydal: Fragment, 2015