Sarah J. Maas: Skleněný trůn

Jedna z nejoblíbenějších knih zahraničních booktuberů se konečně dočkala i českého vydání. První díl šestidílné série Skleněný trůn se řadí mezi ty nejčtenější fantasy a young adult. Bude mít spisovatelka Sarah J. Maas takový úspěch i u nás?

Celaena Sardothien je ta nejznámější vražedkyně v Adarlanu. Takovou pověst nelze získat jen tak. V dětství přišla o rodiče a ujal se jí sám král vrahů, který ji už od mala trénoval. Naučila se nejrůznější bojové techniky a následně byla najímána na zneškodnění lidí. Jenže udělala chybu, když se nechala chytit. Rok musela pobývat v solných dolech v Endovieru, kde otročila spolu s ostatními, snášela rány bičem a dostávala málo jídla. Nečekala, že by ji mohl vysvobodit samotný korunní princ Dorian Havilliard, který ji nabídl svobodu pod podmínkou, že vyhraje turnaj šampionů – těch nejlepších zlodějů a vrahů z celé země – a po čtyři roky bude vykonávat práci králova bojovníka. Celaena by pro volnost udělala vše, a tak jí nezbývalo nic jiného než začít sekat dobrotu a vyhrát.

Maas_Skleneny-trunPro Celaenu by bylo hračkou zvítězit, ale nikdo netušil, že se do hry vloží ještě jiný soupeř, proti kterému obyčejné zbraně nic nezmůžou. Objevila se dávno zapomenutá magie. Během turnaje začnou být účastníci postupně nalézáni mrtví s podivnými symboly kolem těla. I když se kapitán stráže pouští do vyšetřování, Celaena začne pátrat na vlastní pěst a bude se jen divit, kam až ji znamení dovedou.

„Srdce z ledu. Vůle z oceli. Nelítostný boj začíná.“

Anotace čtenáře připraví na kruté bitvy v turnaji dvaceti čtyř šampiónů. Bohužel celá soutěž probíhá celkem v klidu. Někdy je jedno kolo soutěže popsané pouze v jedné, popřípadě ve dvou větách. Žádné vražedné souboje vykreslené do nejmenšího detailu v knize nejsou. Víc akčních scén se vyskytuje až ke konci, kdy celý příběh graduje. Není pochyb o tom, že fanoušek bojových scén bude zklamaný, protože autorka do popředí zařadila spíše život na skleněném hradě ve Zlomuvalu.

I v této young adult stojí v popředí příběhu milostný trojúhelník. Dorian nájemné vražedkyni podlehne téměř na první pohled. Jako korunní princ má své charisma, navíc velmi dobře vypadá, a tak ani Celaena nevydrží odolávat dlouho. Zato kapitán stráže Chaol Westfall se s osmnáctiletou Celaenou blíže seznamuje až při tréninku. Na rozdíl od prince má Chaol stále na vědomí, že se jedná o nepředvídatelného zabijáka, který může kdykoli udeřit. Westfall z celé trojky působí nejuvěřitelněji a nejsympatičtěji. Je velmi pravděpodobné, že právě on bude dalším idolem českých čtenářek.

Ve Skleněném trůnu se čtenáři hlavně seznámí s postavami, i když zcela nepoznají celou minulost hlavní hrdinky. Více jejích vzpomínek na dobu před vězněním v Endovieru by v románu neškodilo, protože Celaena rozhodně stojí za poznání. Jedná se sice o nejznámějšího nájemného vraha, ale stále je to také náctiletá dívka, která má city, jde si za svým cílem a v budoucnu toho ještě může hodně dokázat.

Ačkoli se jedná o téměř čtyřistastránkovou knihu s malými písmeny, příběh ženou dopředu krátké kapitoly a dialogy mezi hlavní trojicí, které jsou někdy i velmi vtipné, a tak se může jednat o čtení na pár dní. Popisy se Sarah J. Maas moc nezabývá, a pokud tam takový odstavec je, není napsaný zdlouhavým ani nudným stylem. Do příběhu je snadné se ponořit a stránky ubíhají jedna radost. Pro přehlednost román doplňuje i detailní mapa Eriley. Skleněný trůn je napsán v er-formě, proto se autorka mohla věnovat více postavám. Kromě ústřední trojky se do popředí dostala i princezna Nehemia, která se s Celaenou velmi rychle skamarádí, nebo také lady Kaltain s vévodou Perringtonem, kteří naopak vražednici nemají moc v lásce.

Magie a kouzla se v prvním díle objevily jen okrajově, dá se však předpokládat, že se jim autorka bude více věnovat v pokračování a rozvine je tak, aby byl každý milovník fantasy spokojený. Sarah J. Maas si připravila velmi dobrý podklad pro další pokračování. Skleněný trůn by si proto měl přečíst každý nadšenec dobrodružné a romantické fantasy pro mládež, aby se naladil na druhý díl, který vyjde už brzy.

Vydal: CooBoo; 2015