Audiokniha: Andrzej Sapkowski: Bouřková sezóna

Přibližně po půl roce od knižního vydání nového, většinou fanoušků neočekávaného, ale nadšeně přijatého příběhu zaklínače Geralta z Rivie přichází zpracování Bouřkové sezóny v podobě třináctihodinové audioknihy.

Audio_Sapkowski_Bourkova-sezonaZaklínač Geralt z Rivie za úplatu chrání obyčejné lidi před různými krvelačnými stvůrami. Jeho poznávacím znamením je speciální amulet a dva meče. Jeden ocelový na zabíjení lidí, když není vyhnutí. Druhý „stříbrný“ na likvidaci nestvůr. Při svých pracovních cestách se Geralt dostane do města Keracku, metropole stejnojmenného království, kde mu někdo jeho dva meče sprostě ukradne. Se správným finančním obnosem se sice nové meče dají koupit, ale ta potupa, že si je nechal ukradnout, hodně pálí. Geralt se s pomocí svého přítele Marigolda pouští do složitého pátrání a mezitím vezme pár zakázek, (ne)potěší nějakou tu čarodějku, zabije pár monster a naštve nemalé množství lidí.

Andrzej Sapkowski se po letech vrátil ke své nejslavnější postavě a stvořil pro ni románový příběh Bouřková sezóna. Dle jemného náznaku se dá soudit, že hlavní děj se odehrává někdy před vůbec první napsanou povídkou o bělovlasém zabijákovi netvorů. Naopak epilog a dějové vsuvky ukazují události z novější doby, mnoho dekád po skončení Ságy. Dějové vsuvky se v Bouřkové sezóně objevují často. Někdy ukazují současný děj z pohledu jiných postav, ale někdy něco z minulosti či budoucnosti.

Kromě hlavního hrdiny Geralta z Rivie se v příběhu objevuje i starý známý potulný umělec Marigold. Velkou roli sehraje i prohnaná čarodějnice přezdívaná Korál se svou mladou učenkou. Jen krátce se mihne Geraltova osudová čarodějnice Yennefer. Sapkowski svůj román zalidnil velkým množstvím více či méně důležitých postav, z nichž některé přes všechny ve čtenáři vyvolané sympatie skončí hodně hnusnou smrtí. Podobně jako postavy se střídají i lokace. Centrem sice zůstává přístavní město Kerack, ale Geralt (ne)dobrovolně navštíví i mnohá další místa od lesů, jeskyní, přes sídla čarodějů až k bažinám. Tohle všechno patří k podařeným součástem Geraltova příběhu.

Jedna z věcí, co by se dala Bouřkové sezóně vytknout, je, že román nepůsobí jako jeden kompaktní celek, ale jako složenina několika kratších povídek, za jejich pojítko se dá označit zaklínač bez mečů. Jednotlivé dílky však nepřecházejí hladce, ale poměrně neočekávaně a bez úvodů. Těžko říct, jestli to byl Sapkowského úmysl, ale občas se mu daří dělat ze své hlavní postavy velkého troubu. Zápletka s meči rozhodně nesplňuje nároky detektivky.

Posluchače může v první řadě nemile překvapit, že audiokniha Bouřková sezóna je něco úplně jiného než audiosoubor Poslední přání. Nejedná se dramatizaci jako v případě sbírky povídek, ale o práci jednoho jediného narátora, kterým je divadelní a televizní herec Martin Finger. Ten měl svůj úkol poněkud znesnadněn tím, že román není napsán v první osobě a hlavní hrdina není zároveň vypravěčem. Na druhou stranu Geralt toho zrovna moc nenamluví. Narátor rozhodně odvedl kvalitní práci a obzvlášť jeho trpasličtina se dá považovat za naprosto úžasnou. Není problém s ním strávit celých třináct hodin, které jsou rozděleny do šedesáti pěti kapitol o maximální délce šestnácti minut. Občas může trošku ztěžovat orientaci v ději jeho rozčlenění, které se nedrží kapitol papírové předlohy, ale jednotlivých scén.

Bouřková sezóna má všechno, co by měl správný fantasy příběh mít. Statečného hrdinu, užvaněného poskoka, nejednu zajímavou ženu, královské intriky, zmetky čarodějné, příšery na zkosení a cizokrajná místa. Jen ta zápletka trošku skřípe, ale rozhodně se nejedná o nějakou zásadní vadu na kráse. Zaklínač Geralt z Rivie je totiž kultovní klasika a v podání Martina Fingera představuje velice příjemný poslech.

audiotekaCZ logoVydalo: Tympanum, 2015

Ke koupi na Audioteka. cz