D. M. Cornish: Nalezenec (Tetovaní krví 1)

Literární recenze / 26.12.2014 /

Polokontinent. Svět, v němž existují octová moře, suchozemské i mořské příšery a lovci, co je zabíjejí. Někteří lovci jsou speciálně geneticky upravení, aby byli lépe vybaveni pro boj. Každý, kdo zabije příšeru, získá tetování její krví. Ovšem ne všichni lovci monster jsou hrdinové a ne všechny příšery musejí být nutně zlé a krvelačné.

Cornish_Tetovani-krvi_NalezenecRosamundu, chlapce s dívčím jménem, našli odloženého jako novorozeně na prahu Ctihodného námořního útulku madam Opery pro osiřelé dívky a chlapce, kde od té doby žije, učí se řemeslu a připravuje se na povolání námořníka. Právě nastal okamžik, kdy by měl sirotčinec opustit, ale zdá se, že o něj námořnictvo nestojí. Rosamundovi nabídnou místo lampáře, které se mu nelíbí, ale nemá na vybranou.

Rosamunda rád čte dobrodružné příběhy o příšerách a hrdinech a sní o tom, že se jedním z nich stane. Vyzná se v dějepise a dokáže zdatně namíchat různé léčivé odvary i jedy. Přesto nepatří mezi ideální kandidáty na hrdinu, protože má mírnou, laskavou a důvěřivou povahu. Navíc se neumí prát, nepatří mezi nejšikovnější kluky a často utíká do krajiny fantazie a zapomíná na své povinnosti. Skupinka vedlejší postav: bývalý námořník a vychovatel v sirotčinci Fransitart, laskavá služebná Verlína, pošťák Čtverylka nebo zlotřilý námořní kapitán Perlík, nevypadá nijak důležitě, ale některé z nich mohou hrát v příběhu větší roli, než se na první pohled zdá. Nejvýraznější úlohu zastává slavná lovkyně monster Evropa, jejíž charakter je hodně složitý a nejednoznačný.

Nalezenec je zajímavým mixem klučičí fantasy s klasickými dobrodružnými příběhy a s prvky steampunku. Kniha působí trochu starosvětsky a lehce připomíná romány Julea Vernea. Děj se rozbíhá pozvolna, autor představuje složitý svět a vysvětluje jednotlivé pojmy. Teprve když se Rosamunda vydává na cestu, se v příběhu postupně objeví akce, zvraty i nadpřirozená stvoření.

Autor zvolil vyprávění ve třetí osobě z pohledu Rosamundy. Ten je nezkušený, takže je z věcí, jichž se stane svědkem, zmatený, a v nevědomosti tak zůstává i čtenář. Autor navíc čtenáře zpočátku příliš zahrnuje popisy a vysvětlováním pojmů. Oproti složitému světu je zápletka jednodušší a poměrně předvídatelná, což odpovídá tomu, že je kniha určena mladým čtenářům.

D. M. Cornish přišel s promyšleným fantasy světem zvaným Polokontinent. V duchu tradice fantasy literatury si autor vymyslel nové pojmy pro nejrůznější povolání, příšery, věci i dny v týdnu. Většina pojmů je stručně vysvětlena přímo v ději. Pokud by ale někdo přeci jen občas v tom množství cizích slov tápal, na konci knihy najde opravdu obsáhlé a podrobné vysvětlivky.

Mezi přednosti knihy patří grafické zpracování. Příběh doplňují autorovy vlastnoruční kresby zobrazující jednotlivé postavy i příšery. Stejně jako v každé pořádné fantasy nechybí ani v Nalezenci krásně vyvedené a podrobné mapy přibližující čtenáři fantaskní svět Polokontinentu. Kromě map a obsáhlých vysvětlivek čítajících téměř padesát stran čtenář na konci knihy najde i přílohy s ilustracemi popisujícími části lodí či oděvů jednotlivých příslušníků námořnictva.

Nalezenec patří mezi dobrodružné fantastické příběhy určené především mladším chlapcům. Kvůli propracovanému světu by si ho ale mohli oblíbit i starší čtenáři, kteří si v sobě uchovali dětskou touhu po dobrodružství a nevadí jim mladý, trochu naivní hrdina.

Vydal: Fragment; 2014