Ukradené Vánoce (Nightmare before Christmas)

Vánoční čas. Čas cukroví, dárků, pohody, pohádek. V Ukradených Vánocích, více než dvacet let staré, avšak nestárnoucí loutkové pohádce Tima Burtona a Henryho Selicka s hudbou Dannyho Elfmana čekají na děti svátky trochu… strašidelnější.

nightmare_burton

Ukradené Vánoce je burtonovsky temný muzikál, který si pohrává se zajímavou myšlenkou: hluboko v lese, kam lidé nezabloudí, existují brány do měst, jež představují různé svátky: Velikonoce, svátek sv. Patrika, Halloween, Díkůvzdání,Vánoce a další. V každém městě žijí bytosti, které se po celý rok připravují na ten „svůj“ den a zajišťují, aby proběhl, jak má.

Jack Skellington je strašidlo, které žije v městečku Halloween a každý rok organizuje tu správnou oslavu svátku všech mrtvých. Jenže už toho má tak trochu dost, strašení ho už přestává bavit, přijde mu, že je to každý rok „na jedno brdo“. Když se pak zatoulá v lese, narazí na brány do měst ostatních svátků – a objeví se v městečku Christmas, tedy Vánoce. Město plné barev, tepla a veselí se mu zalíbí, je to koneckonců velký rozdíl proti šedivému, hnilobou prolezlému Halloweenu. A dostane nápad, jak stereotyp svého domovského města narušit: příští rok už se nebudou obyvatelé chystat na Halloween. Příští rok si vezmou pod palec Vánoce! Co na tom, že městečko se svými duchy, dýněmi, upíry, pavouky a kostlivci na něco takového není připraveno…

Obyvatelé Halloweenu v čele s kostlivcem Jackem a starostou s dvěma tvářemi vypadají sice děsivě, avšak zlí rozhodně nejsou. Sice zrovna dvakrát dobře nepochopili, o čem Vánoce jsou, avšak nadšení pro věc jim nechybí. Bizarní bytosti a postavičky dělají, co je v jejich silách, aby připravily ty nejlepší Vánoce… byť dárky v podobě utržených hlav a oživlých obřích plyšových hadů způsobí ve světě lidí nemalý poprask.

Příběh sám má poměrně jednoduchou kostru, jsou to však detaily a jemné nuance, které dokazují, jakou hloubku film jako celek má – ať už se jedná o mikropříběh hadrové panenky Sally, kterou vězní šílený doktor Finkelstein a která tajně miluje Jacka, nebo samotné městečko, které jako by vypadlo z těch nejhorších nočních můr, avšak jeho obyvatelé jsou kamarádi, kteří táhnou za jeden provaz.

Loutkový film Ukradené Vánoce děti zabaví příběhem vtipných strašidel, které se pokoušejí o vlastní verzi Vánoc, ale ocení ho i dospělí diváci (a možná i o něco víc než děti zvyklé na poněkud typičtější vánoční příběhy). Film nabízí nejen výbornou hudbu a chytlavé písničky, ale také množství ukrytých vtipů, drobností a narážek, že se dospělý divák nebude nudit ani po několikátém zhlédnutí.

Osobní hodnocení: 90%

Animovaný / Rodinný / Fantasy / Muzikál / Loutkový
USA, 1993, 76 min