Jim Butcher: Vinen (Harry Dresden 8)

Pro pravé fanoušky hororů je účast na setkání podobně postižených jedinců povinností. Kde jinde by se mohli obléct třeba do kostýmu Frankensteinova monstra, několik dní sledovat promítání svých oblíbených filmů, opít se například s chrličem, a pokud se vyplní ty nejdivočejší fantazie dlouhých osamělých nocí, tak i sbalit někoho se stejným koníčkem?

Butcher_VinenNic je však nedokáže připravit na situaci, když monstra z filmových pláten ožijí a začnou likvidovat všechny zúčastněné. K takové patálii se právě připletl i čaroděj-detektiv Harry Dresden. Je pouze na něm, zda příští promítací noc dokáže někdo z návštěvníků přežít.

Jak je v sérii Harry Dresden zvykem, tak od naposledy popsaných událostí v románu V posledním tažení uplynul zhruba rok.  Z Harryho je zavedený Strážce Bílé Rady čarodějů, Thomas si hledá vlastní bydlení a štěně Mouse dospělo v ohromného dobráckého psa.

Osmý díl začíná popravou mladíka, u které Dresden musí asistencí dostát jedné z povinností Strážce. Je dekapitován čaroděj, kterého nikdo neučil, jak správně využívat své schopnosti, a proto jeho mysl otrávilo čiré zlo. Harry má velký problém vnitřně přijmout takové nezvratné řešení. I on sám měl v minulosti namále a visel nad ním Damoklův meč podobného osudu. Tento rozpor mezi rigidním pravidlem a flexibilním lidským přístupem je jedním z témat knihy a je od něj odvozen i její název Vinen.

Za hlavní příběhovou linii, se začátkem i koncem v osmém dílu, lze považovat záchranu návštěvníků festivalu hororu a odhalení, kdo a proč jim usiluje o život. Ovšem neméně stran je věnováno probíhající válce čarodějů s upíry, kterou čarodějové pomalu prohrávají, mocnostem Zimy a Léta a problémům s padlým andělem, jenž usiluje o Harryho duši. Je to prostě výborný zážitek. Čtenář cítí, že vykonané skutky a rozhodnutí z minulosti ovlivňují právě popisované události a nic nevyšumí jen tak do ztracena. A na pozadí začínají mlhavě vystupovat obrysy velkého zla, jež ve skrytu intrikuje proti všem, kteří se snaží chránit lidstvo.

Jim Butcher  prostě umí a právem se jeho knihy řadí ke špičce urban fantasy pro dospělé. Osoby jsou uvěřitelné, rozhovory přirozené, jeho svět má jasnou fungující logiku, což je velký rozdíl oproti většině v ČR vycházející urban fantasy, která je zaměřená převážně na dospívající dívky, případně na teenagery všeobecně. Těžko se tedy hledá přirovnání, aby si zájemce udělal o Harrym Dresdenovi obrázek na základě jím přečtených knih. Nejlépe bude sáhnout po Lee Childovi a jím vytvořené postavě. Představte si Jacka Reachera v urban fantasy prostředí a okořeněného slušnou porcí drsného humoru.

Na závěr si dovolím pouze krátké shrnutí. Vinen je další skvělá kniha v řadě. Autorova fantazie se zdá nevyčerpatelná. Pro čtenáře předešlých dílů povinnost.

Hodnocení: 90 %

Vydal: Triton; 2014