Vladimír Němec: Žoldačka Darja

Seznamte se s Darjou, ženou mnoha talentů a nectností. Žoldnéřka, šermířka, karbanice, čarodějka, lovkyně, vojačka, milenka, vězeňkyně, ochránkyně, bojovnice. Tohle všechno je Darja.

Nemec_Zoldacka_DarjaŽoldačka Darja to nemá v životě jednoduché. Před lety ji vykopli z řad čarodějů, a to nejen kvůli její slabé magii. Největší křivdy se na ní dopustil čaroděj Rodik a Darja mu to nikdy nezapomene. Od té doby se změnila. Naučila se zacházet s mečem a královstvím se protlouká na vlastní pěst. Ze svých věčných dluhů se dostává podváděním v kartách nebo přijímáním pestrých zakázek.

Na první pohled je Darja mladá černovláska, ale její vzhled klame, protože čarodějové stárnou pomaleji než zbytek populace. Její magická moc nestojí za řeč, ale má dost telepatie, aby dokázala číst myšlenky svým protihráčům v kartách. Pokud náhodou musí bojovat s jiným čarodějem, užívá důvtipné, lstivé a neočekávané metody. Má problém někomu důvěřovat a ostatní si příliš nepouští k tělu. Karbaní, chlastá a je veselá v posteli. Ve svých milostných vztazích docela těžce plave. Do jisté míry se potýká s krizí identity, protože podle zákonitostí světa, kde žije, nemůže být zároveň žoldákem a čarodějnicí.

Každá kapitola v knize je jeden kratičký příběh, jedno z mnoha dobrodružství čarodějné žoldačky, zároveň ale tvoří jeden kompaktní celek. Jednou Darja vrací rodičům jejich unesenou holčičku, i když tenhle kšeft jí dohodil únosce a vyděrač. Jindy cvičí vojenskou posádku malého města nebo vyšetřuje záhadnou smrt místního pána. Mezitím stihne vymést několik pajzlů a vyrazit na lov divé zvěře. Vedle toho prožívá poněkud komplikovaný vztah s čarodějem Virianem a snaží se vyhýbat Rodickovým intrikám.

Vladimír Němec příběh zasadil do středověku s příchutí magie. Kromě čarodějů se vyhnul veškerým dalším nadpřirozeným bytostem. V románu mají své místo i dvorské intriky a detektivní vyšetřování. Možná trochu překvapí, že hlavní hrdinka je žena, ale autorem je muž. Sice to není překážkou, ale Darje něco chybí. Snad šarm Magnólie od Haniny Veselé nebo drsná přímočarost Loty od Petry Neomillnerové.

Pokud toužíte po setkání s ženou, které si sice občas nechá házet bláto na hlavu, ale pak stejným lidem nakope zadek, tak Darja je ta pravá. Jen ta obálka její podobě popsané v knize příliš neodpovídá.

Vydal: Klub Julese Vernea – Poutník, 2014