Rachel Caine: Slavnost bláznů (Upíři z Morganville 4)

Literární recenze / 29.7.2014 /

Do Morganville v Texasu zavítá nečekaná návštěva, která převrátí vzhůru nohama nejen život obyvatel domu Glassových, ale otřese i samotnými základy města a jeho přísnými pravidly.
Slavnost_blaznu_FRONT.ai

V malém univerzitním městě Morganville se lidé s upíry naučili žít v relativním klidu a míru. Křehkou rovnováhu této symbiózy ale z čistajasna naruší nečekané a nevítané rodinné shledání. Otec zakladatelky Morganville Amélie, který si nechává říkat pan Bishop, přijíždí do města a spolu se svými dvěma společníky Françoisem a Ysandrou se tady chystá rozpoutat peklo. Bishop patří k tomu druhu starosvětských upírů, kteří nemají pochopení pro moderní dobu a její příliš jemná pravidla a kompromisy. Navíc má nevyřízené účty se svou dcerou, a pokud dojde k jejich otevřenému konfliktu, naprosto nikdo ve městě nezůstane v bezpečí. Své plány se Bishop chystá odhalit na uvítací slavnosti, kterou podle staré upíří tradice nechává pořádat na vlastní počest. Kdo z upírů se nakonec Bishopovi podřídí, a kdo zůstane na straně Amélie? Boj o osud Morganville právě začíná.

Slavnost bláznů, jak už je u Upírů z Morganville zvykem, začíná přesně v momentu, kdy předchozí díl Půlnoční ulička skončil. Ocitáme se okamžitě uprostřed děje, který se ale po většinu příběhu nese ve středně rychlém tempu a dává  dostatek času na rozkoukání. Stranou naznačených vážných problémů, se kterými se Claire s Evou, Shanem a Michaelem musí vypořádat, narazí hrdinové i na řadu menších potíží. Claire se musí vypořádat se svými rodiči, kteří se neočekávaně přistěhovali do města, především však na ní leží tíha spolupráce s Myrninem, s nímž pro Amélii hledají možný lék na nemoc pomalu decimující upíři populaci.

Upíři z Morganville jsou prakticky jeden velký příběh plynule přecházející z jedné knihy do druhé, proto je poměrně obtížné jednotlivé díly samostatně hodnotit. V Slavnosti bláznů vyniká hlavně vývoj hlavních postav a jejich vzájemná interakce. Opět jde především o Claire, která se konečně vymanila z role ustrašeného nováčka, naučila se morganvillská pravidla hry o přežití a najednou je to ona, kdo chrání ostatní a zásluhou své inteligence a pohotovosti si získává respekt i u těch nejděsivějších mocenských hráčů, jaké město nabízí. K tomu se znatelně prohlubuje její vztah se Shanem a zásluhou Claiřina pohledu také podrobněji poznáváme další stránky Myrnina, bezpochyby nejzajímavější postavy celé série a dost možná jednoho z nejvíc fascinujících upírů v literatuře vůbec.

Rachel Caine píše lehce a svůj svět i všechny jeho hrdiny vykresluje s obdivuhodnou imaginací.  Její morganvillská série neskrývá nijak hluboké myšlenky, ale má v sobě něco návykového. Slavnost bláznů se jako čtvrtý díl z dosud patnáctidílné řady knížek opírá už o solidně vystavěnou mytologii. Osudy Claire a spol. se v něm ovšem teprve začínají zamotávat a nachystáno je pro ně ještě velké množství zvratů a překvapení. Morganville čekají obrovské změny a za předpokladu, že jste byli dosud se sérií spokojeni, doporučuji, abyste si to rozhodně nenechali ujít.

Ukázka z knihy

Vydal: Brokilon, 2014