Kathy Reichs: Šifra

Alfa „vlčí“ smečky, čtrnáctiletá zvídavá holka, která poutá pozornost, aniž by chtěla, suverénka, jež se do všeho vrhá po hlavě, ale zároveň terč posměšků ve škole, to je Tory Brennanová. A už v tom zase lítá. V problémech, kde jinde.

Čtyři děti na ostrově Morris u Charlestonu se před půl rokem nakazily „vlčím“ virem, kterým jim přepsal genetický kód. Od té doby mají vyvinutější smysly a Tory, nejmladší z nich, ale s jasnými vůdčími předpoklady, i mírné telepatické schopnosti. Díky tomu, ale také kvůli jejich nekonečné zvědavosti a touze po dobrodružství se jim podařilo odhalit vraha i zachránit výzkumný ústav na ostrově Loggerhead, kde pracují jejich rodiče. To vše si mohli čtenáři přečíst v knihách Virus a Poklad.

Reichs_SifraTentokrát se Hiram, Shelton, Ben a Tory zapletou do nebezpečné hry psychopatického zabijáka. Co z počátku vypadalo jako nevinná hra s hledáním předmětů a odhalováním šifer, se postupem času změnilo v boj o holý život a záchranu blízkých. Děti se ocitají pod palbou výhrůžek a docela oprávněně se bojí do lovu na zabijáka zapojit dospělé, natož policii.

Tory však prožívá trápení i v osobním životě. Před půl rokem se musela po smrti matky přestěhovat k dosud nepoznanému otci. S Kitem se srovnala a stali se z nich kamarádi, ale co už Tory nedokáže přenést přes srdce, je jeho přítelkyně Whitney, která se snaží, seč může, získat si dívčiny sympatie. Tory jí však nedává šanci, má pocit, že se jí vkrádá do života někdo, kdo by chtěl zastoupit maminčinu roli. V Charlestonu navíc Tory čeká ples debutantek a začínají se okolo ní motat kluci, nejenom ti ze „smečky“, jak si říká jejich čtveřice.

Antropoložka Kathy Reichs, úspěšná autorka románů v hlavní roli s Temperence Brennanovou (seriál Sběratelé kostí), už potřetí napsala příběh pro mládež, který se však svou zápletkou, gradací, napětím a propracovaností může směle rovnat jejím knihám pro dospělé. Není v něm žádná zbytečná vata, žádné hloupé rozhovory či dumání hrdinky, nic, co by děj neposouvalo dál či nemělo vliv na smýšlení nebo charakter postav. Reichsina díla jsou zároveň podprahově vzdělávací, protože jak ústřední čtveřice neustále něco řeší, zkoumá a po něčem pátrá, tak u toho jeden druhému vysvětlují řadu věcí ze zeměpisu, historie, chemie, balistiky a dalších oborů.

Autorka v Šifře vytvořila zatím nejnapínavější zápletku, kdy do poslední chvíle čtenář netuší, kdo za útoky stojí, a má několik podezřelých. Napětí v příběhu však způsobuje i trojúhelník Tory, Jason a Ben a jejich vzájemné vztahy, či spíše rozepře. Většina románu je opět vyprávěna z pohledu Tory s několika krátkými kapitolami z pohledu podezřelých – což čtenáři dává mírnou výhodu v pátrání před hrdinkou a zároveň to stupňuje jeho obavy o protagonisty, přestože tohle nahlédnutí za roh není až tak nápomocné z hlediska vyřešení zápletky, jak by se mohlo zdát.

Kathy Reichs je výborná vypravěčka, jejíž hrdinové čtenáři nezůstanou lhostejní a jejíž knihy jsou napínavé, čtivé a podbarvené lehkým humorem. A když jsem četla první román Virus, tak jsem ani nepředpokládala, že další díly můžou být ještě lepší. Ale stalo se. Hledáte-li dobrodružný, chytrý příběh se sympatickými hrdiny, Šifra je ta správná volba. Kniha o dospívajících dětech, ale nejen pro ně.

Vydal: BBart; 2013