Lauren Beukesová: Zoo City

Literární recenze / 29.4.2013 /

Zinzi December se živí hledáním ztracených předmětů pomocí svých neobvyklých schopností. Její neustálý společník lenochod je důkazem toho, že ve své minulosti spáchala těžký násilný čin. Zinzinu poslední klientku někdo zavraždil, a protože mzda za práci zmizela v nedohlednu, příjme pracovní nabídku od obstaravatelů Marabu a Pinče, aby pro hudebního producenta Odiho Hurona našla zmizelou polovinu populárního mládežnického popového dua iJusi. Zinzi se bohužel brzy zamotá do intrik, jež ji možná budou stát i život.

Beukes_ZOO-CityZinzi dříve pracovala jako novinářka (jaká shoda náhod, že stejné povolání se věnuje i její autorka, pokud zrovna nepíše scénáře) Její kariéru ukončila drogová závislost a podíl na smrti vlastního bratra. Odseděla si několik let ve vězení, přišla o zbytek rodiny a jako cejch ji všude doprovází její zvíře. Stala se zvěronoškou jako mnoho dalších lidí, kteří mají na rukou něčí krev. Ze své minulosti si přinesla vysoké dluhy u místní mafie, k jejichž splácení využívá internetové podvody. Bydlí v pochybné Johannesburské čtvrti Zoo City a postel jí občas zahřeje soused Benoît. Zinzi není žádná nakopávačka zadnic. Na svou obranu používá hlavně svou prořízlou pusu. Jako ex-novinářka má dobrý instinkt a správně oprsklý přístup pro získávání informací. Její výhodu představují její neobvyklé schopnosti. S jejich pomocí dokáže cokoli a kohokoli najít.

Zoo City je rozhodně velmi originální a zajímavý příspěvek do žánru urban fantasy. Není příliš podobných knih, ale pokud se čtenář podívá hlouběji, tak zjistí, že autorka pouze velice umně nakombinovala několik silných prvků. Román se tváří jako temná detektivní story. Zinzi sice nenaplňuje klasickou představu soukromého detektiva, ale její práce s hledáním předmětů k tomu nemá daleko a novináři (i ti bývalí) ve zvědavosti soukromá očka mnohdy předstihnou. Zmizení mladé zpěvačky vyšetřovací linku jen podtrhuje, protože za touhle událostí se skrývají hlubší plány a zločiny. Netrvá dlouho a Zinzi zjišťuje, kdo jsou největší zrůdy. U zkušených čtenářů detektivek se velmi brzy probudí nehezké tušení, ale následující vývoj příběhu zřejmě i je překvapí.

Důležitý stavební prvek románu představuje neobvyklé a exotické prostředí Jihoafrické republiky. Místa, kde vedle sebe žijí chudí i bohatí, mafie má své kořeny zapuštěny hluboko a korupce sahá všude. Kam se hrabe Česká republika na úplatky prohnilý Johannesburg.  Jenže černý kontinent neznamená jen šílený kontrast mezi spodinou a elitou, ale i brutální masakry, etnické čistky a občanské ozbrojené konflikty, které trhají rodiny a naplňují uprchlické tábory. Drsné místo, kde přežijí jen silní. Lauren Beukesová sice aktuálně žije s rodinou v Kapském městě, ale v Johannesburgu se narodila a prožila mládí. V popisech vychází ze současné africké reality a využívá i zkušenosti, které načerpala jako investigativní novinářka.

Třešničku na dortu představují zvěronoši (zvířetníci). Před několika dekádami ve světě došlo ke zvláštnímu jevu: u pachatele zvláště těžkého trestného činu se znenadání objevilo nějaké zvíře. Kromě toho dotyčný většinou disponuje i specifickým druhem magie. Vědci i magičtí učenci se přítomnost zvířete snažili různými způsoby vysvětlit, ale stoprocentní odpověď ještě nezískali. Státy i režimy se s tímto fenoménem musely vyrovnat. Zvíře je schopno přežít smrt člověka, ale  po smrti zvířete pro jeho lidského společníka přijde Protiproud. Neexistuje příliš teorií, jak tento jev přesně funguje, ale po něm zvěronoš už není. Zinzi vůbec nedopadla špatně, neboť lenochod nepředstavuje náročné zvíře na manipulaci a péči. To takový medvěd nebo další velké šelmy potřebují úplně jiné životní podmínky. Zvíře i jeho nositele poutá dohromady cosi na určité duševní úrovni, ale detailnější rozbor chybí. Trošku překvapí, že Zinzi nemá svého lenochoda nijak pojmenovaného. Skoro to vypadá, že zvířata od zvířetníků nejsou akceptována jako domácí mazlíčci.

Problémem románu Zoo City je pomalý rozjezd. Čtenář se seznamuje s prostředím a část knihy trvá, než se lavina dá do pohybu, ale nakonec se přeci jen ve zběsilém tempu rozjede. Na druhou stranu Zinzi není kick-ass hrdinka, takže nelze čekat akční zázraky. Jednou za čas příběh přeruší kapitola, obsahující článek z fiktivních novin, reportáž nebo vědeckou studii. Tempu to sice neprospívá, ale obsah a rozměr románu to obohacuje a rozšiřuje to pohled na svět, v kterém Zinzi žije. Jak stojí na posledních stránkách románu v rozhovoru s Lauren Beukesovou, tak doprovodným materiálem přispěli její přátelé a kolegové, takže nakonec třeba interview s Odim Huronem pro potřeby knihy vymyslel skutečný hudební publicista.

Zoo City vypadá mezi svou konkurencí jako exotické zvířátko, ale ne všem bude pohled na něj sedět. Jedná se o něco jiného, než na co si čtenáři v posledních letech zvykli, a jestli je to mazlíček přímo pro ně, tak to už musí zjistit oni sami.

Vydal: Laser-books; 2013