Amie Kaufmanová, Jay Kristoff: Aurora hasne (Aurora 3)

Ve finále epické YA sci-fi trilogie Aurora se ze skupiny mladých absolventů mezihvězdné akademie nečekaně vyklubala poslední naděje na záchranu vesmíru.

Na konci předchozího dílu Aurora plane to s Jednotkou 312 nevypadalo vůbec dobře. Schylovalo se k obrovské bitvě, která měla za cíl zničit Terru. Země byla nakonec ušetřena, ale ani tak se věci nevyvinuly právě nejlépe. Jednotka se rozpadla do tří skupin a všem tak nebo tak hrozila opravdu nehezká smrt. A jako by to nestačilo, navíc se k jejich problémům přidalo i cestování časem.

Aurora se společně s Kalem a jeho psychopatickým otcem ocitla na palubě Superzbraně původně určené k porážce Ra’haam, děsivého mimozemského druhu snažícího se začlenit všechno živé v galaxii do jedné společné mysli. Při bitvě došlo k anomálii, která je vystřelila několik desetiletí do budoucnosti, kde Ra’haam vyhrálo a povedlo se mu pokrýt svými úponky a květy celé planetární systémy.

Naopak Zilla, Scarlett a Finian se společně se svou polorozpadlou lodí ocitli v daleké minulosti, kde se navíc musí potýkat s dokola se opakující časovou smyčkou a jednou opravdu nepřátelskou pilotkou. Jejich velitel Tyler potom zůstal jako jediný v přítomnosti, ale ani on nemá právě na růžích ustláno, protože se probudil na palubě lodi Nezlomných, nelítostných syldrathanských válečníků pod vedením Saedii, které se teď bude muset snažit přesvědčit o závažnosti hrozby Ra’haam. Jednotka 312 je tak rozdělena víc než kdy jindy a nezbývá jim než se pustit do budování nových spojenectví a vymýšlení skutečně sebevražedných plánů, aby měli vůbec naději vrátit se tam, kam patří. Dokážou ale zabránit naprosté katastrofě dřív, než bude opravdu pozdě?

Stejně jako tomu bylo u minulého dílu i Aurora hasne začíná šikovným shrnutím situace, ve které se každá z postav právě nachází. Pak už je ale čtenář hozen okamžitě doprostřed děje a nemá prakticky šanci si vydechnout, dokud se nedostane na samotný konec knihy. Jednotlivé kapitoly jsou opět vyprávěny z různých úhlů pohledu, tentokrát je však příběh navíc rozdělen do tří odlišných časových linií. Kniha v první třetině vyžaduje trochu víc trpělivosti, je zkrátka nutné na úvod vysvětlit hodně věcí a zasvětit čtenáře trochu víc do problému časových smyček a cestování časem, ale myslím, že se autorům tady povedlo využít tyhle někdy dost záludné sci-fi prvky opravdu krásně a podat srozumitelně.

Aurora hasne překypuje akcí, je plná vesmírných bitev a soubojů, napínavých momentů i nečekaných zvratů. Vyprávění se nese v trochu vážnějším tónu, ubylo humoru a naopak větší důraz je kladen na to, aby čtenář v závěru bez milosti schytal pořádnou dávku emocí a všechny příběhové linky byly dotaženy hezky do konce.

Při pohledu zpět jde poznat, jak velký kus cesty všechny postavy od prvního dílu ušly. Stala se z nich skutečná rodina a o to silnější zážitek je sledovat, jak se potýkají s problémy a snaží se zase dostat všichni společně na jedno místo. Někdy je kladen až moc velký důraz na romantické vazby hlavních hrdinů, všechny vztahy se tady rozvíjely až příliš uspěchaně a nepřesvědčivě, ale ve výsledku nebylo možné nic jiného než jim držet palce.

Celkově představuje Aurora hasne solidní zakončení celé trilogie. Situace kolem Ra’haam se vyřešila možná až příliš narychlo, ale se samotným koncem jsem spokojená a musím vyzdvihnout i to, jak viditelně promyšlený měli autoři celý Aurořin příběh od samého začátku. Jsem rozhodně zvědavá, s čím přijdou Kaufmanová a Kristoff příště.

Vydalo: CooBoo, 2022
Původní název: Aurora’s End
Překlad: Kateřina Stupková