Amie Kaufmanová, Jay Kristoff: Obsidio (Akta Illuminae 3)

Závěrečná část Akt Illuminae svádí osudy všech hrdinů z předchozích dílů Illuminae a Gemina dohromady, aby se naposledy postavili nemilosrdným silám BeiTechu.

Kady, Ezra, Hanna, Nik a Ella jen zázrakem unikli ze smrtící pasti, v niž se proměnila skoková stanice Heimdall. Jsou vyčerpaní, truchlí pro své blízké, ale nechybí jim ani odhodlání k pomstě. Jejich hlavním cílem zůstává přežití, zároveň se však snaží shromáždit svědectví o zvěrstvech, které má korporace BeiTech na svědomí. Aby o nich mohli vypovídat, musí se nejprve vymanit ze zapadlého koutu vesmíru, v němž se ocitli nedobrovolně uvězněni. Přes Heimdall to nepůjde, jedinou nadějí se tak pro ně stává návrat na planetu Kerenza IV, kde celý příběh před sedmi měsíci začal. Kerenzu ovšem stále okupují jednotky BeiTechu a nikdo z přeživších netuší, co na místě naleznou, až se jim tam podaří doletět.

Na obsazené Kerenze se mezitím odehrává docela jiný, ale stejně tak pohnutý příběh. Asha Grantová, sestřenice Kady, pracuje jako zdravotnice a zároveň se účastní ilegálního hnutí odporu. Nedovede se nečině dívat na to, jak okupační jednotky nemilosrdně tlačí na zdejší horníky v dolech na hermium, a společně s kolegy čeká na vhodnou příležitost k rozdmýchání povstání. Jaké je však její překvapení, když jednoho dne v okupačním vojákovi rozpozná bývalého přítele, kterého neviděla celé roky. Rhys Lindstrom je na tom podobně. Vyzná se v technice a toho rána dostal příkazem připojit se k pozemní jednotce BeiTechu. Nikdy by ho nenapadlo, že se na planetě, na niž se celých sedm měsíců díval z výšky, nachází jeho bývalá holka. Ocitá se tak v poměrně nezáviděníhodné a bezvýchodné situaci.

Amie Kaufmanová a Jay Kristoff se v Obsidiu rozhodli neponechat nic náhodě a pro čtenáře si připravili skutečně velkolepé finále, v němž se jim povedlo zdařile propojit a dovést do konce příběhy všech hlavních postav a představit k tomu ještě dvě nové. Děj je znovu vyprávěn převážně pomocí přepsaných záznamů z bezpečnostních kamer a skupinových chatů, najdou se zde ale i další grafické vychytávky v podobě různých kreseb a nákresů. Po dvou předchozích knihách již tento způsob psaní nemá nádech původní originality, stále se však jedná o nápaditý způsob, který dělá z Obsidia zajímavý čtenářský zážitek. Knize naneštěstí škodí přemíra postav a dvě oddělené příběhové linky. Přestože je zde stále hodně konfliktů, napětí a akce, tentokrát se tu nenajde žádný nečekaný moment či zvrat, který by nebylo možné odhadnout dopředu. Samotný závěr rovněž až příliš zabředává do zavedených klišé young adult žánru.

Na druhou stranu Obsidio naplno ukazuje, s jakou péčí přistupovali oba autoři k tvorbě celé trilogie. Hlavní dějové momenty měli jasně promyšlené dopředu a na konci je dokázali krásně propojit dohromady. Tematicky jde bezesporu o nejtemnější knihu z celé série zaměřenou na vykreslení hrůz intergalaktického vojenského konfliktu. Velký prostor je věnován otázkám morálky a zobrazení nesmyslnosti a krutosti války. Zásluhou Rhyse a jeho jednotky však není vše ukázáno pouze jako černé, nebo bílé. Místo toho se zde klade důraz na skutečnost, že uprostřed bitvy neexistuje dobro a zlo a lidé se často ocitají ve vleku událostí, na které nemohou mít vliv. Časté vzájemné vtipkování jednotlivých postav naštěstí dokáže jinak poměrně pochmurnou atmosféru knihy spolehlivě odlehčit. Velkou pozornost na sebe na úkor lidských hrdinů strhává umělá inteligence SPIRO, která zůstává jedním z nejzajímavějších faktorů celého vyprávění. Ani ostatní tady však nejsou pouze do počtu, naopak jejich přátelství a odhodlání udělat cokoliv pro záchranu druhých tvoří samotné jádro příběhu.

Obsidio má více než šest set stránek, přesto se jedná o velice rychlé čtení, u něhož se není možné nudit. Uzavírá jednu z nejoriginálnějších YA sérií současnosti, která si rozhodně zasluhuje pozornost. Ne každou drobnost se zde podařilo redakčně dotáhnout k dokonalosti (zásluhou formátu zůstávají chyby a překlepy poměrně hodně viditelné), kniha však představuje povedené finále celé trilogie a přitom je dost možná nejvíce emocemi nabitým dílem ze všech.

Originální název: Obsidio
Nakladatelství: CooBoo, 2019
Překlad: Richard Podaný