Amie Kaufmanová, Jay Kristoff: Illuminae

Illuminae je první díl originálně graficky zpracované young adult sci-fi trilogie o odvaze, touze po přežití a ceně lidského života tváří v tvář drsné realitě vesmíru.kaufman_illuminae

Kady Grantová a Ezra Mason sedí každý v jiné místnosti a podávají výpověď o tom, co se podle nich právě stalo na jejich domovské planetě Kadenza. Za vším stojí samozřejmě byznys. Malá ledová planetka uprostřed ničeho hostila na svém povrchu už nějakou dobu nelegální důlní kolonii. Přichází rok 2575 a na nic netušící zdejší obyvatele najednou zaútočí bitevní lodě konkurenční korporace BioTech. Výsledkem jsou tisíce mrtvých a rychlá evakuace zbylých přeživších na paluby tří lodí z flotily Alexandr, které odpověděly na jejich nouzový signál s voláním o pomoc.

Dva středoškoláci, Kady a Ezra, se v ten den, těsně před útokem, zrovna rozešli. Oba jako zázrakem přežili, ale každý skončil v jiném evakuačním plavidle. Zpočátku jim to nevadí, protože nepředpokládali, že spolu ještě v životě promluví. Jenže jejich realita se najednou převrátila vzhůru nohama a oni si nyní uvědomují, jak nevýznamné byly jejich dřívější problémy. Ztratili všechno, domov i své blízké, a ocitli se v naprosto cizím prostředí společně s mnoha podobně vyděšenými a traumatizovanými lidmi. A aby toho nebylo málo, jejich lodě utrpěly při záchranné misi určité škody a nemohou cestovat do bezpečí tak rychle, jak by si přály. BioTech se svou válečnou lodí Lincoln je jim přitom stále v patách, jelikož si nemůže dovolit zanechat naživu byť jen jediného svědka celého masakru.

Život v polovojenském režimu, který důsledkem toho zavládl na palubách Alexandra a ostatních lodí, není sám o sobě vůbec snadný, ale podezřívavé Kady po čase vrtá hlavou, jestli se jim nejvyšší velení nepokouší zatajit ještě něco. Využije proto své zkušenosti s počítačovými systémy k tomu, aby se dostala k tajným informacím. A to, na co přijde, jí vyrazí dech. Kady je okamžitě jasné, že celá situace nemůže dopadnout dobře, zůstává ovšem pevně rozhodnutá přežít za každou cenu a pokusit se zachránit, co se dá. Bude k tomu ale potřebovat Ezrovu pomoc, a nejen tu jeho.

Illuminae se odlišuje od ostatních knih především způsobem svého zpracování. V tom bude spočívat pro někoho největší lákadlo a pro jiného obrovský kámen úrazu. Příběh je totiž kompletně vyprávěn pouze skrz sérii chronologicky uspořádaných dokumentů – od e-mailů, deníkových záznamů a chatů až po výslechové protokoly, lékařské zprávy či různá schémata. Já osobně se řadím do prvního tábora a považuji knihu za unikátní a poměrně odvážné dílo. Přizpůsobit se nezvyklému formátu vyprávění mi při čtení nedělalo žádné problémy, ale dovedu si představit, že ne každý na tom musí být stejně. Samozřejmě existují romány psané v dopisech, stačí si vzpomenout na Draculu, ale Illuminae jde svojí rozmanitostí ještě o krok dál. Prakticky každá stránka skrývá nové překvapení, což s sebou ovšem přináší také nutnost číst mnohem více mezi řádky, protože ne vše je pokaždé explicitně vysvětleno. A navíc pro ty čtenáře, kteří si potřebují vytvořit k postavám pevnější vztah, tohle bude poměrně obtížná zkušenost, jelikož zde prakticky chybí prostor pro jejich hlubší charakteristiku.

Autoři Amie Kaufmanová a Jay Kristoff vsadili na solidní děj, který naštěstí zmíněné nedostatky spolehlivě vynahrazuje. Jedná se sice o poměrně konvenční sci-fi příběh postavený na vesmírných bitvách a problémech s umělou inteligencí, ale výsledné zpracování je neuvěřitelně napínavé, plné nečekaných zvratů a hlavně bych u románu pro mládež nikdy nečekala takovou syrovost a realističnost, jaké jsem se dočkala tady.

Nelze zapomínat ani na to, že kniha skrývá i mnohem hlubší poselství o tom, co znamená být člověkem a kam až nás může zavést vlastní silná vůle a odhodlání. K Illuminae jsem přistupovala poměrně skepticky, přeci jen jeho vydání v zahraničí provázela na knižní poměry skutečně masivní reklamní kampaň. Kniha mě ale o svých kvalitách spolehlivě přesvědčila.

Vydalo: CooBoo, 2016