Jay Kristoff: Boží hrob (Nikdynoc 2)

Druhý díl triologie Nikdynoc přivádí mladou, nelítostnou nájemnou vražedkyni Miu Corverovou zase o krok blíž k vykonání pomsty na těch, kteří zavraždili její rodinu. Ani tentokrát to však nebude mít vůbec lehké.

Mia prošla všemi zkouškami Rudé církve a stala se právoplatnou Čepelí ve službách Černé matky. Zásluhou náročného výcviku se její tělo i mysl proměnily ve smrtící zbraně, ale i přes všechny oběti na jejím listě stále zůstávají dvě jména osob zodpovědných za popravu otce a krutou smrt matky a malého bratra. A nevypadá to, že by se na téhle skutečnosti mělo v dohledné době něco změnit, jelikož přísná pravidla církve jí zakazují byť jen pomyslet na to, že by podnikla kroky, které by vedly ke smrti kardinála Duoma a konzula Scaevy.

V Mie však postupně narůstá podezření, že by samotná Rudá církev mohla být kompromitovaná, a proto se rozhodne příkazu nedbat a společně s nečekaným spojencem vymyslí šílený plán: nechá se dobrovolně prodat do otroctví, vycvičit jako jedna z gladiatií a následně se pokusí vyhrát tolik zápasů, aby jí to zajistilo účast na Venatus Magni – velkých hrách konaných přímo v Božím hrobě u příležitosti oslav svátku Jasnosvětla. Slavnosti totiž budou předsedat oba její nepřátelé. A v případě, že dokáže zvítězit i tam, přijdou jí společně osobně udělit svobodu…

Příběh Božího hrobu se odehrává několik měsíců po událostech předchozí knihy a je vystavěný na podobných základech, které ovšem tentokrát Jay Kristoff vypiloval k dokonalosti. K dovysvětlení událostí jsou zde i nadále používány poznámky pod čarou, znatelně jich však ubylo a vyznívají mnohem efektivněji. Styl psaní zůstává hodně barvitý, z vyprávění ovšem zmizely některé až příliš květnaté metafory. K tomu, aby si děj hned od počátku dokázal získat pozornost čtenářů, navíc pomáhá chytré využití flashbacků, jejichž zásluhou se zpětně odhaluje skutečný důvod toho, proč se Mia dobrovolně ocitla na trhu s otroky. Vše zmíněné dělá z Božího hrobu (alespoň po technické stránce) ještě lepší temnou fantasy, než byla Nikdynoc.

Podle úvodního popisu musí být jasné, že v knize došlo k poměrně radikální změně prostředí. Fanoušci prvního dílu se však nemusí vůbec bát. Příběh se možná přesunul ze „školy pro nájemné vrahy“ do gladiátorské arény, všechno, co dělalo úvod trilogie tolik lákavým, ale zůstává i tady zastoupeno vrchovatým dílem. Děj je náležitě drsný, krvavý a protkaný zvraty. Stále ho žene kupředu Miina touha po pomstě, přibývá ovšem i řada morálních konfliktů, které se často řeší na pozadí výborně napsaných akčních scén. Zápasy, jichž se hlavní hrdinka musí zúčastnit, skvěle zapadají do již dříve představeného světa inspirovaného starověkým Římem a jeho kulturou a jsou psané tak, že se při nich čtenář ani na okamžik nenudí.

Ústřední pozornost se opět soustředí na Miu jakožto protagonistku. Zůstává stejně silná, odhodlaná a smrtící jako dříve, prochází však i radikálním vnitřním vývojem, když na vlastní kůži poznává, na jakých principech systém Itrejské republiky funguje, kolik toho závisí na práci otroků i jak je snadné se jedním z nich stát. Odhaluje také důležitá tajemství z minulosti své rodiny, naneštěstí se ale společně s ní čtenář nedozvídá příliš nových informací o tom, co znamená být Temný a odkud její moc vlastně pochází. Větší prostor zde rovněž dostávají i zcela nové a zajímavé postavy, které ale autor často neváhá protáhnout doslova peklem. Tolik potřebné odlehčení opět obstarává v první řadě Miin věrný démon pan Laskavý, který se nyní musí vyrovnávat s přítomností stínové vlčice Zatmění. Silně zastoupená je ve vyprávění také romantická linka, která se ubírá pro mnohé jistě nečekaným směrem.

Nebývá zvykem, aby druhý díl trilogie vynikal nad tím prvním, ale Boží hrob nelze hodnotit jinak. Velice rychle sice začíná být jasné, jakým směrem se bude celý příběh ubírat, a některé zvraty jsou rovněž lehce předvídatelné, ale celkově je kniha velice nápaditá, brutální a nabitá akcí i emocemi. Navíc na několika posledních stránkách přináší sérii zásadních odhalení, která dokážou pořádně navnadit na budoucí, jistě velkolepé finále.

Originální název: Godsgrave
Nakladatelství: CooBoo, 2019
Překlad: Adéla Rufferová