Amie Kaufmanová, Jay Kristoff: Aurora plane (Aurora 2)

Při absolvování výcviku na elitní Akademii Aurora by členy Jednotky 312 nikdy ani nenapadlo, že by se jejich první mise mohla tak epicky zvrtnout. Ale pravda je taková, že po nich teď jde celá galaxie. Galaxie, kterou mají jako jediní šanci zachránit před naprostou zkázou.

Posádka Střelce pod vedením Tylera Jonese se na zapovězené planetě Octavia III setkala s děsivým Ra’haam a na vlastní kůži poznala, že se ve snaze ovládnout veškerý život nehodlá zastavit před ničím. V sázce jsou celé planety a Ra’haam se už podařilo proniknout do řad agentů GIA a tím kompromitovat i vládu planety Země. Po tragických událostech na Octavii, kde přišli o svou špičkovou pilotku, posádce nyní nezbývá nic jiného než se zašít na nějaké zapadákovské planetě a pokusit se vymyslet, co podniknout dál. Jenže Ra’haam si dobře uvědomuje, jaké nebezpečí pro ně může šestice teenagerů představovat, a postará se, aby si každý široko daleko zapamatoval jejich tváře a spojil si je se slovem zrádci.

Netrvá dlouho a všichni jsou znovu na útěku, před místními kriminálníky i před agenty GIA, kteří touží dostat hlavně Auri, dívku obdarovanou neuvěřitelnými schopnostmi. Aby toho nebylo málo, do honby za posádkou se brzy přimíchá i Kalova fanatická sestra Saedii. Chce donutit svého bratra, aby se přidal k její armádě Nezlomných a vstoupil do služeb syldrathského Hvězdovraha. Jednotka 312 se přesto nevzdává, a i přes veškeré překážky a úniky na poslední chvíli se jí daří odhalovat další tajemství kolem Ra’haam a jejich dávných protivníků Ešvárců. Začíná být nad slunce jasné, že Auri a její dar Spouště představují klíč ke všemu. Teď jen najít prastarou Zbraň, kterou se má Aurora naučit ovládnout, a pokusit se hodně rychle zabránit nejhoršímu.

Aurora plane je druhý díl trilogie a právě prostřední knihy mají většinou ten nejtěžší úkol: udržet pozornost čtenářů a posunout děj kousek dopředu, ale zase ne příliš. Často se proto nestává, že by byla prostřední kniha celkově lepší a zajímavější než ta předchozí. Ovšem tentokrát tomu tak je. Autoři především přestali tolik tlačit na pilu, lehce ubrali co do počtu hláškovacích momentů a zbylé dokázali mnohem přirozeněji zakomponovat do děje. O něco větší prostor dostaly naopak popisy různých planet a vesmírných lodí, na kterých se příběh odehrává. Čtenář tak má opravdu pocit, že se hrdinové pohybují ve vesmíru, kde se všechno musí řídit pravidly a nic není předem zaručené. Kniha je opět rozdělena do několika částí a jednotlivé kapitoly jsou vyprávěné z pohledu různých postav. Úvodních několik stránek má za úkol zrekapitulovat předchozí děj, následuje ale už jen akce, kterou střídá ještě větší množství akce.

Amie Kaufmanová a Jay Kristoff mají skutečně můj obdiv. Přestože si stále zahrávají s mnoha stereotypy, ani na okamžik jsem se při čtení nenudila. Všechny dějové zvraty umí napsat tak, aby byly zároveň očekávatelné i originální svým provedením. Každý člen Jednotky 312 záměrně zastupuje jeden archetyp (válečník, mechanik, diplomatka…), což se může zdát jako jedno velké klišé, ale tady to perfektně zapadá do celé koncepce knihy. Hlavní pozitivní posun je ovšem znát u samotných postav. Nejenom že u nich došlo k velkému charakterovému rozvoji (hlavně v případě Zily a Aurory), ale jejich hlasy jsou mnohem lépe rozlišitelné a vzájemné vztahy o poznání přirozenější. Stále všudypřítomný zůstává humor, který docela povedeně odlehčuje vážné momenty, a pomalu se zde rozvíjí i jednotlivé romantické linky.

Jediným kamenem úrazu proto zůstává závěr knihy. Poslední kapitola totiž končí prakticky v polovině věty. Musím uznat, že se jedná o poměrně odvážný tah, ale nejsem si jistá, nakolik podobně vyhrocený cliffhanger dokáže kohokoli nenaštvat, a místo toho opravdu nalákat na pokračování. Ale i tak je Aurora plane rozhodně skvělým pokračováním dobře rozjeté YA sci-fi série.

Vydalo: CooBoo, 2021
Původní název: Aurora Burning
Překlad: Kateřina Stupková