Jay Kristoff: Rozetmění (Nikdynoc 3)

Největší gladiátorské hry v historii Božího hrobu vyvrcholily obrovským krveprolitím. Miina cesta za pomstou však ještě zdaleka neskončila.

Po vraždách dvou nejvyšších státních představitelů Itrejské republiky a odvážném úniku z arény dostane Mia jen krátkou příležitost užít si radost z uskutečněného plánu. Ke svému naprostému zděšení se dozvídá, že konzul Julius Scaeva, její největší protivník, je stále naživu, a dokonce využil zmatku, do kterého se město po hrách ponořilo, k tomu, aby vyhlásil nouzový stav a sám se prohlásil císařem. Mia se okamžitě ocitá v roli psance, pronásledují ji členové legie Luminatii, ale stojí proti ní i mnohem nebezpečnější Čepele Rudé církve, její bývalí přátelé a učitelé placení císařem.

K tomu všemu se ještě musí vypořádat s únosem svého mentora Mercuria a pořádnou dávkou komplikovaných pocitů, ať již jde o vztah k nově nalezenému bratrovi Jonnenovi, milence Ashlinn nebo tajemnému neznámému, který jí již několikrát zachránil život. Právě on se navíc snaží Miu přesvědčit o tom, že je jako Temná předurčena k něčemu většímu a jejím osudem se má stát naplnění dávného proroctví o nastolení rovnováhy ve světě dosud ovládaném po většinu doby třemi slunci a nekonečnými dny. Mia má ale myšlenky jinde a soustředí se plně na dosažení své pomsty. Další Temnotma se však neúprosně blíží a věci větší než ona sama se dávají znovu do pohybu.

Po příběhové stránce představuje Rozetmění ve všech ohledech uspokojivé zakončení trilogie Nikdynoc, která měla již od začátku pevně danou strukturu: první kniha Nikdynoc reprezentovala Miino zrození, druhá Boží hrob její život a třetí nyní dostala za úkol přiblížit její smrt. Než se však vyprávění dostane až ke konci její životní dráhy, čeká čtenáře ještě hodně zvratů, akce, romantiky a drsného humoru. V tom Rozetmění nijak nezaostává za svými předchůdci, přestože se nyní děj již nesoustředí na výuku budoucích vrahů ani na boj v gladiátorské aréně, ale román asi nejvíce připomíná tradiční epické fantasy dobrodružství, kdy hrdinka při cestě kolem světa musí překonat velké množství nejrůznějších nebezpečí.

A v tom spočívá i největší úskalí knihy. Zatímco začátek je přímo napěchován informacemi a skvělými akčními scénami, později se Miino putování stává snad až příliš rozvláčné a pomalé. Rozetmění by jednoznačně slušelo ubrat počet stránek a urychlit tím děj. Na druhou stranu je třeba ocenit snahu Jaye Kristoffa přinést čtenářům uspokojivé odpovědi na opravdu všechny otázky. Nic nezůstane nezodpovězeno a poměrně záhy je dokonce odhalena i překvapivá identita samotného pisatele a vypravěče celého příběhu. Povedené jsou navíc i docela neobvyklé vsuvky, v nichž si autor neváhá dělat legraci sám ze sebe v souvislosti s velice často proklínanými a diskutovanými poznámkami pod čarou.

Hlavní hrdinka ušla v Rozetmění pořádný kus cesty a konečně se naučila naplno ocenit všechny ty, kteří jí přitom stáli po boku. Uměla si proti sobě postavit hodně protivníků, ale stejně tak dokázala navázat množství vztahů založených na nezlomném přátelství, lásce a nově nalezených rodinných poutech. Každému se nemusí líbit, jakým směrem se Kristoff rozhodl vést její romantickou linku, ale zcela určitě se nenajde nikdo, kdo by nebyl nadšený z vedlejších postav, jako je pan Laskavý, Zatmění nebo Mercurio. O to víc zamrzí, že ne každému z nich byl dopřán šťastný konec, ovšem přesně tohle k podobnému typu knihy patří a vyprávění díky tomu zůstává zajímavější a nepředvídatelnější. Samotný závěr se naopak může zdát někomu až moc konformní a bezpečný, z mého pohledu ale vše krásně uzavřel.

Originální název: Darkdawn
Vydalo: CooBoo, 2020
Překlad: Adéla Michalíková