Mycelium VIII – Program apokalypsy jako civilizační plán

Toto je druhá polovina recenze na závěrečný díl série Mycelium. První část najdete zde.

Jenže pravdou je, že ten čas došel už dávno a každý okamžik je jen vypůjčený, na dluh. Takže to, jak se někteří drží neustále svých rutin navzdory tomu, co se děje ve vesmíru (potažmo na Zemi), je vcelku absurdní. Na druhou stranu si člověk říká, že je to vlastně logické, a co víc od postav chtít… Každopádně, když se to pak všechno začne definitivně sypat, je to pořádný sešup.

A všechno se přitom odehrává tak nenápadně – žádné přehnaně velké akce, pořád spíš menší sabotáže, tahanice, běhání tam a zase zpátky… až nakonec všichni záškodníci hromadně zjistí, že jsou pěkně v háji (ale rozhodně ne zeleném). U některých situací jsem se tak trochu škodolibě pochechtávala a říkala si: „No nene?!“ (Obzvlášť když to nahrávalo mým teoriím.) Jenže pak taky přišla řada momentů, kdy jsem naopak seděla zděšeně v křesle a v duchu jen křičela: „No, nene!!“ Vilma Kadlečková totiž dokáže překvapit – i když už si člověk myslí, že ví, kam se to celé stočí a co z toho bude, přijde zvrat, všechno je jinak a čtenář své konspirační teorie může vymýšlet hezky znovu. A v některých případech to bolí – ne že ne.

Určitá krása – ale možná i krapánek „problém“ – spočívá v tom, že čtenáři vidí do hlavy všem zúčastněným. Vilma Kadlečková pěkně zblízka ukáže myšlenkové pochody všech aktérů, předestře jejich úvahy, strachy, naděje (tedy s výjimkou Aš~šáda, který i v částech psaných z jeho úhlu pohledu zůstává celou dobu tajemný jak hrad v Karpatech) a pak taky jejich názory. Ke konci, kdy už vážně přituhuje, si člověk připadá jako prudce roztočená káča – kdo komu uvěřil, čí plány nakonec zradí, jak se rozhodne, když má na výběr mezi několika (většinou stejně hroznými) možnostmi. A čtenář neví – komu/čemu má sám věřit, protože (skoro) všechny argumenty zní logicky a věrohodně a čtenářské přesvědčení kolísá stejně jako psychotronické pole (a často se stejnými následky).

Kromě toho je Program apokalypsy opravdu k prasknutí nacpaný hromadou rozličných úvah – nejen těch filozofických a morálních. Tohle je vážně metafyzika pro pokročilé, s čímž pracují nejen postavy, ale i děj jako takový, kdy autorka využívá naplno svou (do velké míry značně abstraktní) představivost. Jistě, tento prvek byl v Myceliu přítomen celou dobu, ale vzhledem k tomu, jaká situace nastala v závěrečném svazku, je tento rys najednou ještě o to markantnější. Řada myšlenek ve čtenáři bude silně rezonovat, protože se s nimi ztotožní. Jiné úvahy jsou naopak poměrně inovativní a dávají spoustu věcí do nových souvislostí a ukazují je v novém světle. Celé Mycelium přináší nejeden podnět k zamyšlení i mimo vyprávění jako takové.

Emoce jsou vyšponované na maximum a každá z posledních sto padesáti stránek napíná čtenářské nervy k nesnesení. A pak to přijde. Nedá se to zvládat, emocionální receptory jedou naplno, jsou přetížené a nakonec zkratují – konečná, vystupovat, děkujeme, že jste se zúčastnili jízdy na naší myceliální horské dráze! Když člověk otočí poslední stránku, je tak důkladně rozložený, až se ptá, jestli tohle měl zapotřebí. Měl, vážně měl, věřte mi.

Už se těším, až si zkompletuju vázané vydání, a pak se do celé série pustím znovu, budu odhalovat další střípky upozorňující na věci budoucí a tiše se pochechtávat některým situacím (a nad jinými naopak trnout, protože už vím, k čemu ve finále vedly).

Vilma Kadlečková naznačila, že by se do argenitového vesmíru ráda jednou vrátila – a já upřímně doufám, že ten návrat proběhne relativně brzy (to jsme my, ti věčně nespokojení čtenáři, kteří po autorech chtějí pořád další a další výkony). Nicméně já mám zatím jednu malou výhodu: můžu během toho čekání sáhnout do své knihovny (která občas – čirou náhodou! – připomíná tajný klaëwent) a vytáhnout odtamtud trojici dávných fomalhiwských pokladů, jejichž stopy v protonaci Vilma Kadlečková nestihla dostatečně včas smazat. Myslím, že po té kocovině, kterou právě mám, budu tenhle vyprošťovák vážně potřebovat.

Vydalo: Argo, 2022
Obálka: Tomáš Kučerovský
Vazba: brožovaná (bude i vázaná)