Jay Kristoff: Nikdynoc

V zemi, kde na obloze září tři různá slunce a téměř nikdy nenastává absolutní tma, se mladá dívka vydává pomstít svoji rodinu. Její první kroky přitom vedou do legendami opředené školy pro nájemné vrahy.

Mia Corverová má v šestnácti letech pouze jediný cíl – chce zabít všechny osoby zodpovědné za smrt svého otce, který byl před šesti lety veřejně popraven jako zrádce republiky. Krátce nato byla nucena přihlížet uvěznění matky a malého bratra, a i když se jí samotné podařilo před vojáky uniknout, osud k ní ani potom nebyl příliš milosrdný. Před životem na ulici dívku sice zachránil vysloužilý zabiják Mercurio, který u ní rozpoznal pevnou vůli a odhodlanost a svolil se začít ji trénovat. Mia se však při pohybu po městě Boží hrob musí mít stejně neustále na pozoru. Senát po ní nepřestává pátrat a úkoly, jež musí pro Mercuria plnit, také nepředstavují právě procházku růžovým sadem. Naštěstí má vždy po boku věrného společníka pana Laskavého, stínového kocoura, který se k ní připojil ve chvíli, kdy poprvé zjistila, že dokáže manipulovat s temnotou.

Dny Miina dětství se však rychle chýlí ke konci a k tomu, aby měla alespoň šanci uskutečnit svůj šílený plán, výcvik u starého Mercuria nestačí. Vydává se proto na nebezpečnou cestu za moře, aby se pokusila vypátrat sídlo Rudé církve. Jedná se o společenství fanatických vrahů přinášejících oběti na oltář Paní požehnané vraždy. V sídle církve rovněž provozuje školu, kde se adepti cvičí v umění zabíjet. Ti nejnadanější z nich se po složení všech zkoušek stanou Čepelemi a budou vysláni do světa vykonávat vůli představených. Zdaleka ne všichni příchozí zájemci opustí sídlo církve živí, přesto se rok co rok najde dost ztracených a nenávistných duší, aby se naplnila celá třída. Mia při výpravě dlouho zoufá, nakonec ale s pomocí budoucího spolužáka Trica dokáže dorazit na vytoužené místo. Brzy však naplno poznává, kde se to ocitla. Dech beroucí sály a komnaty svatyně v sobě skrývají řadu krvavých tajemství. Na pozoru by se však měla mít hlavně před zdejšími obyvateli.

Jay Kristoff v prvním díle chystané trilogie dokázal představit velice nápaditý svět. Jeho Itreyská republika připomíná římské impérium, město Boží hrob se svými mosty zase Benátky. Vše si v sobě ale uchovává velkou porci originality a už jen kvůli tomu stojí Nikdynoc za pozornost.

Na druhou stranu se nelze ubránit nejistotě ohledně toho, komu přesně je kniha určena. Přestože se velká část děje zaměřuje na řešení typicky teenagerovských záležitostí, Nikdynoc rozhodně není určena young adult publiku. Obsahuje celou řadu násilných a otevřeně sexuálních scén. Mia ani její spolužáci nešetří nadávkami a zásluhou četných popisů krvavých magických rituálů čtení rozhodně není pro slabé povahy.

Dalším problémem může být i autorův květnatý styl psaní užívající množství nezvyklých a komplikovaných metafor. Do knihy jsou navíc zakomponovány i poznámky pod čarou, které sice osvětlují řadu událostí a dokážou být hodně vtipné a kousavé, ale mohou docela zásadně odvádět pozornost od hlavní dějové linky.

Ve výsledku však klady dalece převažují nad negativy. Nikdynoc se odehrává v zajímavém prostředí, vyprávění provází povedené zvraty a celý příběh je dobře zkonstruovaný. Hlavní pozornost se samozřejmě upíná na Miu a její zoufalou cestu za pomstou. Jedná se o silnou hrdinku, která byla donucena příliš rychle vyrůst, ale nenechala se prožitými traumaty zlomit. Přes drsné chování navenek, zůstává v mnoha ohledech zranitelná, a není proto možné jí nefandit. Z ostatních postav na sebe největší pozornost strhává bezpochyby pan Laskavý.

Jay Kristoff se chytře rozhodl ponechat některé záhady prozatím nevysvětlené, a tak se ani o podstatě stínového kocoura a pravém důvodu, proč se k Mie přidal, zatím příliš nedozvíme. Na škodu to ale není. Příběh Nikdynoci je ukončený, dosud nezodpovězené otázky však mohou hezky nalákat na pokračování. Stále se totiž jedná pouze o úvodní kapitolu mnohem rozsáhlejšího vyprávění.

Originální název: Nevernight
Nakladatelství: CooBoo, 2019
Překlad: Adéla Rufferová